Premium

Merenwijk foetert op ringweg die geen oplossing biedt

Leiden

De beoogde Leidse ringweg verslechtert de bereikbaarheid van de Merenwijk. En ook de nieuwe verkeerswethouder Ashley North (GroenLinks) gebruikt ’feitelijke onjuistheden’ om het miljoenenproject aan te prijzen.

Dat schrijft wijkvereniging Merenwijk in een brief aan raadsleden. ’Voor klankbordgroepen zijn we nooit uitgenodigd terwijl de Willem de Zwijgerlaan de hoofdontsluiting van de Merenwijk vormt’, zo luidt een van de klachten.

De toekomstige Leidse ringweg loopt onder meer via de rijkswegen A4 en A44 en de nieuwe verbindingsweg tussen die twee: de Rijnlandroute. Aan de noordkant van Leiden loopt het tracé van Plesmanlaan, Schipholweg en Willem de Zwijgerlaan, naar Leiderdorp. Waarover de wijkvereniging zich in eerste instantie opwindt, is het deel van de toekomstige ringweg die over de Willem de Zwijgerlaan loopt. Nabij de kruising van IJsselmeerlaan en Sumatrastraat komt een tunnel en nieuwe, aparte afslagen. Daardoor kan verkeer van en naar de Merenwijk niet meer rechtstreeks de Willem de Zwijgerlaan op- en afrijden. ’Onbegrijpelijk’, oordeelt de wijkvereniging die over een eigen verkeersteam beschikt.

Dat eerder dit jaar een van de twee fietspaden tussen Merenwijk en Leiderdorp over de Zijlbrug werd opgeheven, zit de wijkvereniging ook nog steeds dwars. De inmiddels tussentijds vertrokken GroenLinks-wethouder Martine Leewis gaf toe dat bewoners onvoldoende waren betrokken bij dat controversiële besluit. Haar opvolger North maakt daar geen woorden meer aan vuil en meldt alleen dat het overgebleven fietspad wordt verbreed. Maar niet vijf meter, ’zoals voor een veilige breedte nodig is.’

Dat door de aanleg van de ringweg er minder verkeer door de binnenstad gaat rijden, is een argument dat er in de Merenwijk ook niet in wil. Want volgens een onderzoek uit 2016 neemt de verkeersintensiteit op de Hooigracht niet of nauwelijks af.

Garanderen

De buurtvereniging uit de meest noordelijke wijk hoopt dat de gemeenteraad ingrijpt en de bestaande ringwegplannen aanpast. Met in ieder geval de terugkeer van het tweede fietspad en met meer invloed en inspraak van de inwoners om ’de bereikbaarheid en leefbaarheid van de wijk te garanderen.’

Een aantal kleine partijen wil inderdaad van de ringweg af, maar dan vooral omdat de geraamde kosten zijn gestegen van honderd naar 135 miljoen.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.