Premium

De spagaat van een ziekenhuisbestuurder: begrip voor personeel tijdens staking, maar patiënten hebben er last van

De spagaat van een ziekenhuisbestuurder: begrip voor personeel tijdens staking, maar patiënten hebben er last van
Ziekenhuisbestuurder Ymke Fokma: ’Het raakt mij dat patiënten last van de staking hebben.’
Purmerend

Het voelt als een spagaat voor Ymke Fokma, lid van de Raad van Bestuur van het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn en Purmerend. „Het raakt mij dat patiënten last van de staking hebben. Tegelijkertijd vind ik dat medewerkers hun stem mogen laten horen.”

,,Alle patiënten van wie een afspraak niet door kan gaan worden gebeld. „We doen ontzettend ons best zo snel mogelijk een nieuwe datum te plannen.”

„Maar dit heeft impact. Patiënten zijn vaak zenuwachtig voor een operatie. Dat is ook de reden dat niet iedereen staakt. Veel medewerkers zeggen ’ik wil het mijn patiënt niet aan doen’.” Bij de vorige cao-actie stuurde het Dijklander Ziekenhuis elke gedupeerde patiënt bloemen. „Werd heel positief op gereageerd.”

De staking vraagt veel voorbereiding. „Gekeken is of alles juridisch is afgedekt en de veiligheid gewaarborgd kan worden. Afdelingen die zich niet hebben aangemeld bij het actiecomité mogen niet alsnog de deur dicht gooien. En als de dokter zegt ’dit is spoed’, dan wordt iemand gewoon geopereerd.”

Lijsten

In het ziekenhuis zijn lijsten opgesteld met namen van wie wel en niet staken. „We moeten weten of er genoeg mensen op bijvoorbeeld radiologie staan. Als iemand een auto-ongeluk heeft gehad moeten we wel een foto kunnen maken. Maar ik wíl als bestuurder de lijsten niet eens zien. Die zijn er alleen voor de veiligheid.”

Wordt het spannend woensdag? „Wij zijn als ziekenhuis altijd voorbereid op onverwachte zaken en hebben ons hier extra goed op kunnen voorbereiden. Ik heb er daarom vertrouwen in dat het goed verloopt. Als het goed is hebben we iedereen geïnformeerd en staan er geen patiënten voor niets voor de deur. Het zal rustiger zijn. Maar driekwart van het ziekenhuis draait gewoon door tijdens een zondagsdienst.”

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.