Premium

Metrolijnen Schiphol, Amsterdam CS en Almere volgende stap naar 2040. Toch bustunnel Haarlem

Onder het groene dak rechts ligt Plaza en het treinstation. Links het nieuwe busstation, met trappen naar de treinperrons.
© beeld ministerie
Schiphol

Met de aanpassingen van het trein- en busstation op Schiphol kan de groei tot in ieder geval 2035 worden opgevangen. Daarna zijn ingrijpendere maatregelen nodig zoals het doortrekken van metrolijnen, meer treinen en een bustunnel in Haarlem.

De afspraken die de minister deze week maakte over investeringen in wegen en het treinstation, zijn voor de korte termijn. De gemeenten Amsterdam en Almere, de Vervoerregio Amsterdam en de provincies Noord-Holland en Flevoland boden de minister ook het rapport OV-toekomstbeeld 2040 aan. Daarin is een voorkeursvariant uitgewerkt voor het openbaar vervoer die wel even 15,4 miljard euro vergt. Maar met 328.000 woningen in de planning is dat volgens de bestuurders de enige optie om de regio bereikbaar te houden.

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.