Premium

Dit eten we in 2050 en deze innovaties helpen bij het oplossen van personeelstekorten in de horeca

Dit eten we in 2050 en deze innovaties helpen bij het oplossen van personeelstekorten in de horeca
Alle voedseltrends zijn te zien bij de 64e editie van de Horecava.
© foto pr
Amsterdam

Wat eten we in 2050? Hoe kunnen we voedselverspilling tegengaan? En welke innovaties helpen bij het oplossen van de personeelstekorten in de horeca? De 64e editie van de Horecava biedt ondernemers en werknemers uit de horecasector een kijkje in de keuken.

Terwijl steeds meer winkels verdwijnen uit de binnensteden, is de horecasector bezig aan een opmars. ’Nederland is aan het verhorecaniseren’’, zegt Luuk Scholte, Food Group Director Horecava bij de RAI in Amsterdam waar de jaarlijkse horecavakbeurs deze week wordt gehouden. In dertien hallen tonen circa achthonderd exposanten de laatste ontwikkelingen en trends op horecagebied.

Betaalbaar

,,De horeca volgt de Nederlandse consument’’, zegt Scholte. ,,Oudere consumenten doen nog steeds in het weekend boodschappen voor de hele week, maar bij de jongere generaties is dat anders. Zij gaan veel vaker uit eten op plekken waar het vertrouwd, lekker en betaalbaar is, terwijl uit eten gaan voor de oudere generaties nog iets bijzonders is.’’

,,Retail heeft het moeilijk en vaak komen daar horecazaken voor in de plaats. Maar daarnaast zie je de verhorecanisering ook terug in pompstations. Denk aan combinaties met Starbucks, Subways en andere koffie- en broodjesconcepten. Maar ook zie je steeds meer horeca in de supermarkten en binnen bedrijven, scholen en ziekenhuizen. En die is niet alleen meer gericht op de mensen die er werken, maar ook op bezoekers. Overal is horeca.’’

Laten bezorgen

Volgens Scholte is ’gemak’ de grote reden van de groei van de horeca. ,,Alles kan worden besteld. Vroeger kon je een pizza laten bezorgen maar dat was het dan ook wel. Horecaondernemers moeten bedenken hoe ze hier op in kunnen springen.’’

Horecabedrijven hebben het echter al jaren moeilijk om voldoende personeel te vinden. Maar volgens Scholte kunnen technische innovaties ondernemers hierbij helpen. Een voorbeeld hiervan is een innovatie van Eijsink waardoor gasten met behulp van een QR-code en een digitale menukaart kunnen bestellen en afrekenen. ,,Maar we gaan ook toe naar spraak gestuurde apparaten in de horeca. En er is een pizzamachine die in vijftien seconden prachtig geknede deegbollen maakt, als je weet hoeveel tijd dat scheelt.’’

Een andere innovatie is dat mensen op basis van DNA te horen kunnen krijgen welke voeding het beste bij hun genen past. Scholte: ,,Mensen gaan steeds meer op een gezondheid letten. De markt van producten zonder toevoegingen groeit enorm, ook in de horeca. En dat geldt zeker ook voor vegetarisch en vegan. Je ziet steeds meer producten waarin vlees wordt vervangen door jackfruit, fruit met dezelfde bite als vlees. En alle merken hebben inmiddels vegetarische snacks. Vijf jaar geleden was vegan nog klein, maar zeker in de Randstad is het een serieuze markt geworden.’’

Het tegengaan van voedselverspilling is een andere belangrijke trend. ,,Dertig procent van alle verspilling is eenvoudig te voorkomen zonder dat je grote investeringen moet doen’’, aldus Scholte. ,,Bijvoorbeeld door je menukaart anders in te richten.’’ Tijdens de Horecava worden bezoekers in de zogenoemde Rescue Room uitgedaagd om zoveel mogelijk voedsel te redden.

Wedstrijd

Minister Carola Schouten van landbouw en voedselkwaliteit verneemt vanmiddag in de Rai de uitslag van de ’Food Waste Challenge’ waarbij ruim honderd restaurants poogden het wegmieteren van eten te beperken. Organisator Jos Klerx verklapt op voorhand dat de winnaar inmiddels driekwart minder voedsel in de afvalbak mikt dan bij aanvang van de wedstrijd. „Bij buffetten helpt het al als gasten een paar keer kleine hoeveelheden opscheppen in plaats van één keer een berg.”

In Brasserie 2050 staat de vraag centraal: ’Wat eten we in 2050?’ In dat jaar moeten immers zo’n 10 miljard mensen gevoed kunnen worden terwijl de voedselproductie wordt bedreigd door klimaatverandering, uitgeputte bodems en een verlies aan biodiversiteit. Bezoekers kunnen gerechten proberen als: zeewierkaviaar, een hybride steak of karma shoarma gemaakt van knolselderij. Onder de exposanten bevinden zich zeventig startende ondernemers. ,,Dat is gaaf. Jonge mensen komen vaak met verfrissende ideeën’’, legt Scholte uit.

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.