Milieugroepen: ’Minder vluchten Schiphol na advies Remkes’

Schiphol

Geen groei, maar wellicht minder vluchten op Schiphol. En de opening van Lelystad voor vakantievluchten zit er voorlopig niet in.

Die conclusie kan worden getrokken uit de eerste reacties van bewoners- en milieugroepen en de oppositie in de Tweede Kamer op het advies van de commissie Remkes over de stikstofneerslag door de luchtvaart in Nederland. „Dit kan niet anders dan het einde van de opening van Lelystad betekenen”, concludeert Jesse Klaver (GroenLinks).

De SP voegt daar nog aan toe dat ook extra vluchten op Schiphol nu niet mogelijk zijn. Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen wil vanaf december juist een groei van 500.000 naar 540.000 vliegbewegingen toestaan, mits de geluidsoverlast afneemt. Maar Remkes voegt daar aan toe dat eerst de stikstofneerslag moet verminderen.

Sijas Akkerman, directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, geeft toe dat de totale uitstoot van de luchtvaart niet groot is. „Maar de bijdrage aan de stikstofneerslag in natuurgebieden onder de vliegroutes van Schiphol is vergelijkbaar met de bijdragen van de bouw, industrie en de energiesector. Die bijdrage ligt in de natuurgebieden naast Schiphol zoals het Naardermeer, Botshol, Twiske, Oostelijke Vechtplassen en Nieuwkoopse Plassen.”

„Groei van de luchtvaart is met dit advies sowieso uitgesloten. Alle extra nieuwe stikstofneerslag is door de rechter immers verboden. Ook al is die relatief gering”, aldus Akkerman.

Maatregelen

De luchtvaart kan overigens zelf wel iets doen, zo staat in het advies van Remkes. „Vooral op en rond luchthavens ziet we kansen om de uitstoot te beperken. Bijvoorbeeld met elektrisch taxiën, vernieuwing van de vloot met efficiëntere en lichtere vliegtuigen, het verminderen van het aantal vluchten, het weren van vervuilende vliegtuigen en het stimuleren van glijvluchten om brandstofverbruik en geluidproductie te verminderen. Ook kan de uitstoot door vervoersbewegingen van en naar de luchthaven worden beperkt.”

Schiphol heeft dergelijke plannen al. Maar elektrisch taxiën, het vervangen van alle dieselauto’s, het doortrekken van de metro en vlootvernieuwing, zijn investeringen voor de lange termijn. Daarmee wordt het vrijwel onmogelijk om al eind dit jaar extra vluchten toe te staan.

Het volledige advies van Remkes

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.