Zonneverlichting voor inritten van de Rijnlandroutetunnel

Zonneverlichting voor inritten van de Rijnlandroutetunnel
Leiden

De inritten van de Rijnlandroutetunnel krijgen zonneverlichting via glasvezelkabels. Volgens bouwcombinatie Comol5 is het een wereldprimeur in de tunnelbouw.

Een systeem van Solar Optic Fiber, met lenzen op het tunneldak en glasvezel voor transport, brengt zonlicht straks tot honderd meter de tunnel in. De lenzen draaien mee met de zon. De armaturen worden aangebracht in een patroon dat aan een sterrenhemel moet doen denken.

Wennen

Afhankelijk van het lichtniveau buiten, regelt een systeem hoeveel normale verlichting nodig is. Dat vereist een ingewikkelde serie berekeningen, want de tunnel moet te allen tijde aan de eisen blijven voldoen.

De verwachting is dat het energieverbruik van de tunnel door het zonlichtsysteem met 10 tot 20 procent omlaag kan ten opzichte van conventionele verlichting. Dat gaat zeker op bij tunnelinritten, want daar wordt altijd extra licht gebruikt om de ogen van weggebruikers te laten wennen aan de overgang van licht naar donker.

Meer nieuws uit Leiden