Boze pelgrim uit Haarlem

Boze pelgrim uit Haarlem
© Foto Booking.com

Willy de Graaff uit Haarlem maakt een pelgrimstocht door Japan. Per dag bepaalt ze haar route en overnachting die ze reserveert via Booking.com.

Zo boekt ze voor drie nachten een slaapplaats in het First Cabin Kyoto Arashiyama in Kyoto, een soort futuristische capsules met een bed en tv en een schuifdeur ervoor en met strenge regels: niet praten, geen geluid maken, geen mobieltje gebruiken en uiteraard niet roken.

De prijzen van de luxe slaapdozen zijn voor Japanse begrippen schappelijk, maar voor De Graaff duurder dan nodig en daar wringt de schoen. Booking.com claimt altijd de laagste prijzen te bieden. Willy de Graaff zou dan helemaal voordelig uit moeten zijn, want ze is Genius2-lid en krijgt extra korting. Daarentegen blijkt het bedrag dat Booking.com van haar rekening haalt 35 procent hoger dan de prijs die het capsulehotel rekent bij een directe boeking. Wanneer Willy de Graaff zich daarover beklaagt, krijgt ze te horen dat ze te laat is en een tweede aangetekende brief aan de directie blijft onbeantwoord.

Haar irritatie deelt ze met ons in de verwachting dat wij Booking.com corrigeren. Dat lukt. Na onze tussenkomst krijgt mevrouw De Graaff het prijsverschil terug, 10029 Yen oftewel 83,10 euro plus 25 euro voor haar tijdverlies door het geschil. Ze krijgt in een Engelstalige mail van klantenservice excuses voor de gang van zaken. Die stelt dat het hotel de prijzen kennelijk onjuist in het systeem heeft gezet en Booking.com haar echt niet probeert te belazeren. Mevrouw De Graaff twijfelt aan die uitleg. In elk geval zal ze geen overnachtingen meer boeken waarbij Booking.com de bedragen afboekt in plaats van dat een hotel dat doet.

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.