Premium

Opinie: Echte Duinpolderweg kan rotondes Van Pallandtlaan voorkomen

Opinie: Echte Duinpolderweg kan rotondes Van Pallandtlaan voorkomen
De Van Pallandtlaan richting de rotonde bij de Hoofdstraat.
© foto leidsch dagblad

In een serie van meer dan dertig vragen laten de Teylingse partijen CDA, PvdA, GroenLinks en de Fractie Piket nog eens weten dat ze helemaal niets zien in plannen om de twee rotondes bij de Hoofdstraat en Parklaan op de Van Pallandtlaan op te waarderen tot turborotondes. Ze kunnen hun energie beter besteden.

Je kunt het leuk vinden of niet, maar de realiteit is dat het verkeer jaar in jaar uit blijft toenemen. Anno 2020 heeft volgens CBS-cijfers een op de twee Nederlanders een auto en de laatste acht jaar werd er steeds ongeveer een miljard kilometer per jaar meer gereden. Dat zie je terug op de wegen in de Bollenstreek. En de drukte wordt de komende jaren alleen maar groter, ook omdat er in Noordwijk en Teylingen duizenden woningen bij komen.

Voor het oost-westverkeer zijn er maar twee belangrijke ontsluitingen richting de A44: de Leidsevaart en de Van Pallandtlaan. Voor de Van Pallandtlaan komt daar nog bij dat hier de snelbus Noordwijk-Schiphol gaat rijden. Die moet wel kunnen doorrijden om een alternatief voor de auto te kunnen zijn. Het argument van het Burgercomité Van Pallandtlaan dat er in de huidige bus 361 zo weinig mensen zitten, kun je in die zin moeiteloos gebruiken als argument voor een échte snelbus. En dan is er ook nog het vraagstuk van de verkeersveiligheid, met name op de rotonde bij de Hoofdstraat.

De logica van het plan dat de provincie in april vorig jaar presenteerde was dan ook onwrikbaar: waardeer de rotondes op zodat auto en bus goed kunnen doorrijden en leg één of meer fiets-voetgangerstunnels aan. Een storm van protest van omwonenden was het resultaat. Begrijpelijk, want niemand zit te wachten op meer verkeer langs zijn deur.

Om olie op de golven te gooien besloot de provincie de geopperde alternatieven te onderzoeken. Een rondweg om Sassenheim was daarvan nog de meest realistische. Maar daarmee is dan ook wel alles gezegd, bleek uit het rapport van Movares: die rondweg kost drie keer zoveel als het rotondeplan en het gaat vele jaren duren voordat hij er ligt – als het al lukt. En m0et je echt twintig miljoen extra uitgeven om de nog geen vijfentwintig woningen op het stuk tussen beide rotondes te ontlasten? Om aan honderd woningen te komen moet je al een behoorlijk ruime cirkel gaan trekken. Zuur als je daar woont natuurlijk, maar het is wel een feit. Daarbij komt dat wanneer je niets doet, de bewoners vlak langs de Van Pallandtlaan straks te maken krijgen met files in de spits. Dan wordt de overlast nog groter.

Een belangrijke vraag is of er andere oplossingen zijn. Het antwoord is: ja. De Noordelijke Ontsluiting Greenport (NOG) – later de Duinpolderweg – had dat kunnen en moeten worden als derde oost-westverbinding voor de Bollenstreek. Samen met de N206 en de Rijnlandroute zou die NOG een aantrekkelijke route moeten gaan vormen voor het verkeer uit Voorhout, Noordwijk en Noordwijkerhout richting Den Haag, Schiphol, Amsterdam. Maar helaas: na vijftien jaar discussie is het project blijven steken in twee wegen die doodlopen op de N208: de Poelweg tussen Lisse en Abbenes en de doorgetrokken Nieuwe Bennebroekerweg naar de Haarlemmerstraat bij Hillegom. En zelfs dat is verre van zeker door de nieuwe koers die Noord-Holland vorig jaar insloeg.

Maar dat biedt aan de andere kant ook weer kansen. Uit alle verkeersberekeningen blijkt immers dat de Poelweg voor de Van Pallandtlaan weinig en in elk geval veel te weinig oplevert.

Maar de politiek in Teylingen – ook partijen die nu te hoop lopen tegen de rotondes - heeft wél ingestemd met die halfbakken oplossing. Net als overigens met de komst van de snelbus en al die nieuwe woningen in Sassenheim en Voorhout. Zoals de plannen er nu liggen, is opwaardering van de rotondes op de Van Pallandtlaan gewoon onvermijdelijk.

Wie dat niet wil, moet proberen om alsnog die derde oost-westverbinding voor de Bollenstreek voor elkaar te krijgen. Al wordt dat een taaie klus: dat moet namelijk gebeuren precies op het moment dat Zuid-Holland en een aantal Bollenstreekgemeenten proberen om de anderhalf jaar geleden gemaakte keuze voor de Duinpolderweg er hoe dan ook doorheen te krijgen.

Sjaak Smakman is redacteur van deze krant

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.