Premium

De korte carrière van Hills Box als chauffeur voor speciaal onderwijs in Duin- en Bollenstreek: ’Je zou denken dat ze zuinig zijn op hun personeel’

De korte carrière van Hills Box als chauffeur voor speciaal onderwijs in Duin- en Bollenstreek: ’Je zou denken dat ze zuinig zijn op hun personeel’
Hills Box als taxichauffeur van Noot.
© Eigen foto
Duin- en Bollenstreek

Het leek hem een leuke tijdsbesteding en bijverdienste: met een busje door de Duin- en Bollenstreek rijden om leerlingen te vervoeren die speciaal onderwijs volgen. Binnen een paar maanden leverde Hills Box uit Bennebroek verontwaardigd zijn contract alweer in bij taxibedrijf Noot. „Je zou denken dat ze een beetje zuinig zijn op hun personeel, omdat ze dat heel moeilijk kunnen vinden. Maar dat is niet het geval.”

De afbouwend eigenaar van een grafisch vormgevingsbureau zat afgelopen zomer met veel vrije tijd thuis. Zijn vrouw wees hem op de vacature van taxibedrijf Noot uit Ede. Dat had de aanbesteding gewonnen voor het leerlingenvervoer in de Duin- en Bollenstreek en was naarstig op zoek naar tientallen chauffeurs. De hoop om die te kunnen overnemen van voorganger Willemsen en De Koning bleek ijdel, in de krappe arbeidsmarkt. Daardoor moest het in de eerste maanden noodgedwongen grotere bussen inzetten, waarmee lang niet alle kinderen volgens afspraak thuis opgehaald en weer afgeleverd konden worden.

„Hoewel ik niet bekend was met leerlingenvervoer, leek het mij wel wat”, zegt Box. „Ik heb een kort sollicitatiegesprek gehad, waar ik te horen kreeg hoe en wat. De volgende dag was ik al aangenomen.” Dat gebeurde op ’een soort nulurencontract’, werd hem na enig doorvragen duidelijk. „Ik vroeg: hoeveel uur ga ik rijden? Ze zeiden: zeker vijf uur per dag.”

Drukte

Na twee inwerkdagen kreeg Box zijn eigen bus, groep en route. „Acht leuke jongens. Ik haalde ze op in Noordwijk en Valkenburg en leverde ze netjes af bij De Thermiek in Leiden.” Daar kwam hij op de eerste dag te laat aan, vanwege de drukte bij de afrit van de A44. „Ik merkte dat ik eerder van huis moest gaan om de kinderen om half negen op school te krijgen. ’s Middags liep het ook uit, bij het ophalen. Dan stonden twintig busjes op een rij voor de school. Als je achteraan staat, ben je pas om half vier aan de beurt. Dan staan de leerlingen al een half uur in de gang te dansen.”

Box ervoer dat hij in de praktijk drie kwartier tot een uur langer werk had dan de afgesproken vijf uur. Volgens hem kon het taxibedrijf dat ook tot in detail zien, doordat de busjes een registratiesysteem en een tachograaf met GPS hebben. „Die extra tijd brachten zij in mindering, zag ik op mijn loonstrook. Zij hanteerden hun theoretische tijdsplanning.” Het zit hem nog altijd hoog. „Als je incheckt in die auto, ben je in dienst van Noot. En ik ga heus niet een halfuur eerder van huis om extra te verdienen.”

Ook verbaasde hij zich erover dat het bedrijf per dag een kwartier in mindering bracht vanwege ’woon-werk-verkeer’, terwijl het busje naast zijn huis stond. Het ging Box niet om misgelopen inkomsten, maar om het principe. „Ik heb diverse keren bij Noot aanhangig gemaakt dat ik het onredelijk vond. Dat had weinig zin: de communicatie was bar slecht.”

Tijdens een evaluatiegesprek werd hem door een manager te kennen gegeven dat hij hierover niet langer e-mails naar collega’s mocht sturen. „Dat kwam heel hautain op mij over”, zegt Box. „Zo van: u moet rijden en verder niet zeuren. Ze waren duidelijk niet gewend aan een mondig iemand. Toen ging bij mij de knop om. Ik zei: hier heb je mijn sleutels, dit was het. En de kinderen dan, vroeg de manager. De zwakste opmerking die hij had kunnen bedenken. Ik heb daar niet op gereageerd en ben naar de trein gelopen. Zo laag vond ik het: ze spelen in op je gevoelens.”

Verstandhouding

Die had hij natuurlijk wel degelijk, denkend aan de acht jongens in het busje. „Ik had een prima verstandhouding met de kinderen en hun ouders. Ze vonden het een feest. We zijn zelfs een keer met elkaar naar McDonald’s geweest onder het motto: het is bijna vakantie.”

Over hem hoeft niemand zich zorgen te maken, maar hij denkt nog weleens aan zijn oude collega’s. „Ik ben niet afhankelijk van Noot. Als je dat wel bent, zal je je misschien anders opstellen. Minder kritisch.”

Reactie Martijn Kersing, directeur Noot: „Wij werken conform de cao en wettelijke kaders. Het is ons blijkbaar niet gelukt deze allemaal duidelijk te krijgen voor deze meneer. We hebben er begrip voor dat meneer omdat hij zelfstandige is geweest, moeite heeft te werken volgens onze bedrijfsregels.”

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.