Premium

Sociale dienst wil graag door met Vroeg Eropaf bij niet betalen van huur

Sociale dienst wil graag door met Vroeg Eropaf bij niet betalen van huur
Schulden worden snel erger, leert de ervaring.
© Archieffoto
Bollenstreek

Het project Vroeg Eropaf is een succes, vindt de Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD). In de eerste tien maanden werden 84 mensen met huurachterstanden bereikt en dat leidde in veel gevallen tot betalingsregelingen, schuldhulpverlening en/of doorverwijzing naar andere hulpverlening.

Een vereenzaamde man van 77 op wiens AOW en aanvullend pensioen al jaren beslag lag, die brieven van deurwaarders niet meer open maakte en in zijn koelkast alleen een pak melk en een pak appelsap had staan. Een 67-jarige man die de buren niet eens kenden, bij wie de brievenbus uitpuilde en die niet reageerde op aanbellen. Uiteindelijk bleek hij bij zijn zoon te verblijven vanwege zware rugklachten waarmee hij niet naar het ziekenhuis durfde uit vrees voor de kosten. De man had ook meer dan tien mille aan schulden. Een middelbaar echtpaar van wie de vrouw een uitkering kreeg, de man werkloos was geraakt en dat de post niet meer openmaakte. Die bevatte de nodige brieven van deurwaarders.

Drie gevallen die via de corporaties Stek en Vooruitgang het afgelopen jaar bij Vroeg Eropaf terecht kwamen en waarbij schuld- en andere hulp werd geregeld. De ISD noemt ze als illustratie waarom het proefproject wat de dienst betreft zeker nog een jaar moet worden voortgezet en liefst worden uitgebreid met partners als Zorg en Zekerheid, zorgverleners en energieleveranciers om nog sneller te kunnen ingrijpen. De proef ging vorig jaar van start met alleen Stek en Vooruitgang als ’vroege melders’ van problemen: als mensen meer dan twee maanden hun huur niet betaalden, geven ze dat door aan de sociale dienst. Een team van professionals en vrijwilligers gaat dan proberen contact te leggen om te kijken wat er aan de hand is.

Dat werkt goed, stelt de ISD: in 84 van de 117 aangemelde gevallen lukte het om achter de voordeur te komen. In 23 gevallen werd een betalingsregeling getroffen, in zeventien gevallen werden mensen aangemeld bij Humanitas, de Voedselbank, het Sociaal Team en/of een andere instelling, negentien mensen gaven aan alsnog te betalen (wat overigens niet iedereen ook deed) en 25 mensen wilden geen hulp, vonden dat ze geen probleem hadden of hadden al de huur betaald.

De ISD wil graag nog sneller kunnen reageren, vooral om (veel) te voorkomen. Wie eenmaal in de schulden zit, komt namelijk al snel in grotere schulden en problemen terecht. ,,Je kunt je afvragen hoe het die man van 67 verder was vergaan als de huisbezoekers niet langs waren geweest’’, aldus de ISD. Daarnaast levert elke euro voor deze vroeghulp minimaal 1,65 euro aan besparing op latere kosten op.

Om sneller te kunnen reageren wil de ISD graag ook zorgverzekeraars, zorgverleners en energieleveranciers bij het project betrekken: zij vormen de top drie van instanties die als eerste niet meer worden betaald. Bovendien maken meerdere meldingen over betalingsachterstanden de kans op een vals alarm kleiner. Zorg en Zekerheid heeft al aangegeven te willen gaan meedoen.

Of en hoe het project doorgaat, hangt nog even af van de ISD-gemeenten Hillegom, Lisse, Teylingen en Noordwijk af, die het financieren. Daarnaast hoopt de ISD dat ook Stek gaat meebetalen. Die heeft er immers ook alle belang bij dat de huren (weer) netjes worden betaald, aldus de ISD.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.