Premium

Ridderhofslachtoffers zijn half jaar na de uitspraak van de Hoge Raad nog geen stap verder

Ridderhofslachtoffers zijn half jaar na de uitspraak van de Hoge Raad nog geen stap verder
Johan Nievaart en Bert-Jan van Heijningen.
© Archieffoto
Alphen aan den Rijn

Het grootste gevecht moet nog komen, denkt Ridderhofslachtoffer Johan Nievaart. Bijna negen jaar na het door Tristan van der Vlis aangerichte bloedbad is de schadeafhandeling nog lang niet in zicht, zegt hij. De Alphense letsel- en schadejurist Orlando Kadir van Corpocon Legal, die hem en zo’n honderd andere slachtoffers en nabestaanden bijstaat, spreekt harde woorden: „De verzekeraar van de politie traineert, saboteert en vertraagt.”

De Hoge Raad oordeelde donderdag precies een half jaar geleden dat de politie aansprakelijk is voor de materiële en immateriële schade die vele tientallen mensen leden door het schietdrama in het Alphense winkelcentrum op april 2011. Tot nu toe hebben slechts vier van de 98 klanten van Kadir een klein voorschot gekregen. In totaal hebben zich bijna 140 slachtoffers - enkele tientallen hebben een andere belangenbehartiger - als slachtoffer gemeld.

Het gaat - stelt ook de Hoge Raad - bij de gedupeerden niet alleen om de nabestaanden van de dodelijke slachtoffers en om de mensen die gewond raakten. Maar ook om omstanders die verschrikkelijke dingen zagen en om winkeliers, die na het schietdrama in zwaar weer terecht kwamen omdat hun klanten wegbleven. Er ging aan de finale uitspraak een jarenlange harde juridische strijd vooraf: de slachtoffers wezen erop dat de politie ernstige fouten had gemaakt door de schutter, die ernstige psychische problemen had, een wapenvergunning te verlenen. De politie erkende die aansprakelijkheid niet. Maar de hoogste rechter besliste anders.

Lees ook: Commentaar: Het Ridderhofdrama vraagt om een snelle afwikkeling van schadeclaims

Zelfs premier Rutte verzuchtte na de uitspraak dat er ’eindelijk een einde kwam aan een heel lange procedure’. Hij hoopte - zei hij in september vorig jaar - dat het finale oordeel bij de nabestaanden en slachtoffers ’enige rust brengt’. Johan Nievaart lacht er schamper om. Zijn chronische vorm van posttraumatische stress stoornis speelt de laatste maanden weer meer en meer op, lichamelijk gaat het eerder slechter dan beter.

Niet vragen

Pas twee weken geleden kreeg hij een door Centraal Beheer/Achmea (de verzekeringsmaatschappij van de politie) ingeschakelde expert over de vloer. „Hij had medisch rapport en schadestaatrapport van mijn eigen schade-expert al gekregen. Hij had ook het verzoek gekregen om me niet te vragen om nog eens een keer alles wat me op 9 april 2011 was overkomen op een rijtje te zetten. Het vliegt me aan als ik dat verhaal wéér moet vertellen, dan gaat het niet goed met me. Maar het was zo ongeveer zijn eerste vraag.”

Nievaart, die winkelier was in de Ridderhof en werd geraakt door twee kogels, is negen jaar na het schietdrama een schim van de persoon die hij toen was. Hij heeft afscheid moeten nemen van zijn bloemenwinkels, raakte zijn koophuis kwijt en heeft een forse schuld. Hij is voor werken afgekeurd, heeft nog steeds een schouder die vreselijk veel pijn doet en een post traumatische stress stoornis (ptss) die zomaar kan opspelen. Door de voortdurende spanningen liep hij een hartinfarct op. Hij lag het afgelopen jaar meermaals in het ziekenhuis omdat zijn alvleesklier het heeft begeven. „Door de stress”, zegt hij.

Inmiddels heeft hij het verslag van de man van Andriessen Expertise, het bureau dat door de verzekeraar is ingeschakeld, ontvangen. Hij heeft grote moeite met het rapport. „Die man schrijft: Nievaart zegt dat hij in zijn schouder is geraakt. Alsof het geen feit is. Hij noemt de schietpartij telkens ’het regarderende ongeval’. Hoezo ongeval? Als ik het lees, word ik meteen heel boos. Dan speelt gelijk die ptss weer op. Ze trekken alles in twijfel, vragen zich bijvoorbeeld af of er een verband is tussen ’het ongeval’ en mijn hartinfarct. Mijn kapotte schouder? Niet erg kennelijk, want het is mijn ’niet-dominante schouder’.”

Uurtarieven

Zijn maatje Bert-Jan van Heijningen, destijds ook ondernemer in de Ridderhof, constateert bitter dat het geld dat bestemd is voor de slachtoffers van het Ridderhofdrama voorlopig vooral wordt opgesoupeerd door experts en adviseurs van de verzekeringsmaatschappij. „Met uurtarieven tussen de twee- en vierhonderd euro”, aldus Van Heijningen. „Het is een kermis.”

Uitroken

Orlando Kadir zegt dat de verzekeraar en de politie tot nu toe geen serieuze aanstalten maken om de dossiers voortvarend en ruimhartig af te handelen. „De expert die is ingeschakeld, behartigt vooral het belang van de verzekeraar”, zegt hij. „We zijn nu na de uitspraak zes maanden verder en we zijn nog niks opgeschoten. Het wekt de indruk dat ze ons proberen uit te roken. Maar daar zullen ze niet in slagen.”

Lees ook:

Nog elke dag speelt 9 april 2011 een rol

Commentaar: Het Ridderhofdrama vraagt om een snelle afwikkeling van schadeclaims

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.