Premium

Onder de Garenmarkt is een tweede technisch kunstwerk gecreëerd

1/2
Leiden

Met een ferme klap op een rode drukknop, die een korte licht- en geluidshow in werking zette, werd gistermiddag de nieuwe ondergrondse parkeergarage aan de Garenmarkt geopend. Dat gebeurde door Jil Ligterink namens bouwbedrijf Dura Vermeer en D66-wethouder Fleur Spijker. ,,Wat een kunstwerkje is het geworden’’, riep ze.

Het resultaat mag er inderdaad zijn. Daar was iedereen bij de opening van overtuigd. Vloeren, wanden, liften, kleurstelling, verlichting, afwerking; het ziet er even modern als functioneel uit. De verschillende etages hebben de vorm van een indoor atletiekbaantje gekregen. ,,Als je weet wat er achter die wanden allemaal aan techniek is weggewerkt; dit is echt luxe parkeren’’, vindt Rob Jansen die namens de gemeente een rondleiding geeft. ’Daal af en ga op in het hart van de stad’, leest hij op. Het is een slagzin die in witte koeienletters op de glazen wanden bij de ingang aan de Korevaarstraat is geplakt.

Leiden heeft circa duizend extra parkeerplaatsen nodig in en voor de binnenstad. Dat werd begin deze eeuw becijferd en aan de lange weg die leidde naar het bewerkstelligen van genoemde opdracht, kwam gistermiddag een officieel einde. Met de 525 plekken die eerder onder de Lammermarkt werden aangelegd en de 425 die gisteren onder de Garenmarkt werden geopend, is de taak zo goed als volbracht. Dat gebeurde voor circa negentig miljoen euro en werd in vijf jaar uitgevoerd door de bouwcombinatie van Dura Vermeer en Besix.

Knap

De bouw van de Garenmarktparking heeft aanzienlijk langer geduurd dan die van het oudere en grotere broertje aan de Lammermarkt. Onder de Lammermarkt werd twee jaar lang gegraven, opgebouwd en ingericht, bij de Garenmarkt was voor min of meer datzelfde werk bijna twaalf maanden meer nodig. Jansen verklaart dat opvallende verschil. ,,Op de Lammermarkt stonden er geen huizen direct omheen, alleen een mooie molen. Hier aan de Garenmarkt moest op bijna een armlengte afstand van bestaande huizen worden gewerkt, die vaak ook nog eens niet onderheid bleken te zijn. En ik vind het bijzonder knap dat, op een paar cosmetische scheurtjes na, er desondanks in het geheel geen schade is veroorzaakt. Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.’’

,,Bovendien’’, vervolgt Jansen ,,levert de cirkelvorm van de garage aan de Lammermarkt ook minder druk van de buitenkant op dan bij de rechte delen hier aan de Garenmarkt. Dat maakte het extra complex.’’

Bij de Lammermarkt was er bij de opening onder meer een grote theatershow op poten gezet. Waarbij bleek dat het wokkelvormige gewelf een mooier theater bleek te zijn dan het ooit als parkeergarage zou worden. En de lichtshow onder de Garenmarkt zorgde gistermiddag voor een vergelijkbaar effect; mocht er ooit een nevenfunctie voor de onderaardse kolos worden gezocht dan is een discotheek er zeker één van.

Onder de circa 200 genodigden bevond zich ook Chris Verplancke, exploitant van het parkeerterrein aan de Haagweg en al geruime tijd het parkeergeweten van Leiden. ,,Dit is heel positief’’, oordeelde hij. Maar, is Leiden nu klaar? Is aan de Garenmarkt het laatste hoofdstuk geschreven en kan het parkeerboek dicht? ,,Wélnee, al denken ze dat bij de gemeente misschien wel. Er komen steeds meer bezoekers naar Leiden en die stroom houdt niet op. Bovendien is de gemeente van plan om op plaatsen in de stad ook weer parkeerplek weg te halen dus blijft er altijd meer parkeergelegenheid nodig, zoals bij ons.’’

Toeloop

Of de garage nou de afsluiter of een tussendoortje blijkt te zijn, het nieuwe bouwwerk gaat direct open en beleeft komende zaterdag de eerste echte vuurdoop. Dan is de open dag van de universiteit die exact een jaar geleden voor een gigantische parkeer- en verkeerschaos in Leiden zorgde. Of de nieuwe Garenmarktparking een gestage toeloop aankan én of de nieuwe ondergrondse ook de voorspelde verkeersontwrichting laat afnemen, wordt in de loop van die dag duidelijk.

Loman Leefmans

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.