Premium

Keuzestress in het OV

Keuzestress in het OV
© illustratie maarten wolterink

Guusje Adrichem werkt bij een bedrijf op Schiphol. Ze parkeert haar eigen auto op een van de grote parkeerterreinen en gaat dan vijf haltes met het openbaar vervoer. Ze kan daar gratis gebruik van maken. Tenminste...

Vroeger, vertelt Adrichem, kon je instappen in de personeelsbus en werd je naar de plek van bestemming gebracht. Begin 2013 wordt inchecken met de OV-chipkaart verplicht. „ Je moest dan bij een geel apparaat een JaarAbonnementSchiphol (JAS) er op zetten. Je hoefde geen saldo te hebben.”

Tranzer

Daarnaast wordt eind 2017 de Tranzer-app geïntroduceerd, een app op je telefoon, waarmee je in de bus via een QR-code kunt in- en uitchecken. Even voor de scanner houden en klaar. Tenminste... „Veel uitleg kregen we er niet over en het werkt niet goed. Je hengelt maar met je telefoon onder het apparaat in de bus zit en je hebt geluk als het gelijk werkt.” Gevolg is dat veel reiziger weer hun OV-chipkaart gaan gebruiken. Adrichem ook. Ze gaat er vanuit dat er een koppeling is tussen het jaarabonnement op de OV-chipkaart en de app. Nee dus en daardoor wordt er in december ongeveer 31 euro in rekening gebracht omdat haar JAS-abonnement niet geactiveerd is op haar OV-chipkaart.

Openbaar vervoer

Wouter Bakker van het ontwikkelteam van Connexxion legt desgevraagd uit dat het inchecken op de buslijn verplicht is omdat het een openbaar vervoersdienst is, waar ook personeel van bedrijven op Schiphol gebruik van kunnen maken. „Maar het is al lang niet meer een personeelsbus.”

Connexxion heeft in 2013 alle 25.000 medewerkers van de Schipholbedrijven een gratis OV-chipkaart aangeboden terwijl een gewone kaart 7,50 euro kost. Daarna is in 2017 op verzoek van de KLM het jaarabonnement in de Tranzer geïntroduceerd. Verder legt hij uit dat OV-chipkaart en Tranzer twee losse betaalmogelijkheden zijn. „Welke keuze je maakt: je bent zelf verantwoordelijk voor het laden van het abonnement en het op de juiste manier in- en uitchecken.”

Dat de Tranzer ontwikkeld is, past volgens Bakker in het beleid om zoveel mogelijk zaken via je telefoon af te handelen. „Je ziet dat in het betalingsverkeer ook: bij veel banken kun je al via de app op de telefoon afrekenen. Waarom dan niet in het openbaar vervoer? Gebruikers hoeven dan geen ov-chipkaart meer aan te schaffen.”

Slaglicht

Bakker is bekend met de nog niet optimale werking van het scanapparaat in de bussen. „We werken aan verbeteringen. In de bussen heb je bij het scannen te maken met zogenaamd ’slaglicht’: de weerspiegeling van het glazen beeldscherm op de telefoon, waardoor die QR-code minder goed af te lezen is. We doen nu een test in vier bussen met een soort kapje op het apparaat, zodat er geen ander licht meer invalt.”

Bakker zoekt contact met Adrichem, bespreekt het probleem met haar en komt een compensatie overeen in de vorm van de terugbetaling van de kosten die ze in december moest maken. Adrichem: „Fijn dat het zo snel kon. Hartelijk bedankt voor de bemiddeling.”

Reageren? Hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.