Premium

Leiden Marketing: ’Ook zonder blockbusters is de stad te verkopen’

Leiden Marketing: ’Ook zonder blockbusters is de stad te verkopen’
Martijn Bulthuis.
Leiden

Martijn Bulthuis, directeur van Leiden Marketing, heeft er begrip voor dat Museum De Lakenhal stopt met mega-exposities. ,,Ook zonder blockbusters blijft Leiden een interessante stad voor toeristen en dagjesmensen.’’

Het betoog van museumdirecteur Meta Knol kwam afgelopen weekend niet als een verrassing voor hem. ,,De Lakenhal heeft met ’De Jonge Rembrandt’ een enorme krachtinspanning geleverd. Dat is voor zo’n relatief klein museum niet vol te houden; dus ik snap de afweging.’’

Leiden Marketing is in het leven geroepen om zoveel mogelijk bezoekers naar de stad te trekken. De dertien musea, die Leiden rijk is, spelen hierbij een belangrijke rol. Musea als Naturalis, Oudheden, Volkenkunde en De Lakenhal zijn grote publiekstrekkers.

De tentoonstelling ’De Jonge Rembrandt’ in De Lakenhal trok de afgelopen maanden 55.000 bezoekers. Met dit respectabele aantal is Meta Knol op zich blij, maar het is onvoldoende om uit de kosten te komen. De verzekeringspremies slokten een kwart van het budget van 1,2 miljoen euro op. Om dit op te hoesten, moesten alleen al 37.000 kaarten worden verkocht. Knol wil niet meer meedoen aan deze ratrace van groot, groter en grootst. Het kost te veel geld, te veel energie en is verre van duurzaam.

,,Nee hoor, ik maak me daar geen zorgen over’’, zegt Martijn Bulthuis. ,,We nodigen bezoekers nooit uit voor een specifieke expositie, maar voor het totaalplaatje. Het verhaal is dat in Leiden altijd iets te ontdekken valt. Rembrandt en de T.rex zijn cadeautjes, waarvan je weet dat ze extra bezoek trekken. Ze sluiten perfect aan bij het dna van deze stad, maar ze zijn niet noodzakelijk.’’

Hij is zeker niet ontevreden over het Rembrandtjaar. ,,De Young Rembrandt Studio heeft het met 50.000 bezoekers heel goed gedaan. De Lakenhal scoort met 55.000 bezoekers ook goed, maar het is blijkbaar onvoldoende om uit de kosten te komen. Er waren natuurlijk al exposities geweest in het Mauritshuis, het Rembrandthuis en het Rijksmuseum; dus misschien had de Rembrandtmoeheid wel toegeslagen.’’

Het jaar 2020 staat in Leiden in het teken van de Pilgrims. Ook Museum De Lakenhal wijdt daar een tentoonstelling aan. ,,Dat is geen blockbuster, maar daarom niet minder interessant. Het gaat over thema’s als vrijheid, religie en migratie. Ja, dat is wat lastiger te verkopen dan Rembrandt, maar daar is Leiden Marketing voor.’’

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.