Steeds meer bedrijven bereiden zich voor op coronavirus

Steeds meer bedrijven bereiden zich voor op coronavirus
Politie bewaakt het hotel op Tenerife.
© foto EPA
Amsterdam

Steeds meer bedrijven proberen zich voor te bereiden op een uitbraak van het corona-virus in Nederland. Draaiboeken worden aangepast en nauwgezet wordt in de gaten gehouden of beurzen en congressen nog wel door kunnen gaan.

Wie deze week de huishoudbeurs of de negenmaandenbeurs bezoekt, wordt afgeraden handen te schudden. Dat geldt ook voor de komende congressen en beurzen die worden gehouden in de RAI Amsterdam. ,,Een verbale groet volstaat’’, adviseert de beurs. „Vermijd contact met mensen met luchtwegklachten (hoesten, verkoudheid). Mensen die last hebben van hun luchtwegen vragen we passende hygiëneregels toe te passen: houd afstand, hoest en nies in een tissue of zakdoek en was regelmatig uw handen.” Dat handenwasadvies geldt voor alle bezoekers.

Beurzen

Juist de beurshallen zijn een plek waar mensen uit de hele wereld elkaar ontmoeten, normaal gesproken handen schudden en zaken doen. Het zal er dus afstandelijker aan toe gaan de komende tijd. In Frankfurt is al de beurs ’light and building’ afgezegd. Zover gaat de RAI nog niet. Momenteel is er de huishoudbeurs. Meer internationale bezoekers worden verwacht bij de Hiswa, de hotel show en bijeenkomsten van urologen, radiologen en recyclingbedrijven. Ook de grootste vakbeurs op verkeersgebied en de luchtvaart staan nog op de rol.

Allemaal beurzen met internationale bezoekers die ook in hotels worden ondergebracht. Samen met de terugval van het toerisme uit China, kan dat voor lege bedden gaan zorgen. Wanneer personeel naar huis wordt gestuurd, dan kan een bedrijf een beroep doen op de regeling voor werktijdverkorting en een WW-uitkering voor het personeel aanvragen voor maximaal zes weken. Dat geldt voor alle bedrijven die nu worden getroffen.

Tot nu toe hebben 67 bedrijven een aanvrage ingediend. Tien zijn afgewezen en 36 al toegekend. De andere aanvragen lopen nog. ,,Je moet wel aan de regels voldoen. Ofwel, je moet aantoonbaar twintig procent minder werk hebben. Een hotel met minder boekingen, moet aantonen dat er eerst heel veel Chinese gasten waren. Wanneer bij een calamiteit in Nederland een hotel dicht moet, dan is de schade overduidelijk’’, geeft de woordvoerster van het ministerie aan.

KLM

KLM heeft vooralsnog niet van de regeling gebruik gemaakt door het personeel anders in te zetten of te bewegen verlof op te nemen. Bovendien is ’maar’ zes procent van de vluchten naar China. KLM en andere internationaal opererende bedrijven zijn natuurlijk wel extra vatbaar voor het virus. Wanneer veel personeel in quarantaine zou moeten, zullen vluchten vervallen.

Nog crucialer in dit verband is de luchtverkeersleiding. ,,We hebben draaiboeken klaarliggen voor calamiteiten, waarbij we zowel kunnen opschalen als cruciale functies kunnen aanwijzen. Ofwel, hoeveel mensen zijn minimaal nodig om door te werken’’, legt de woordvoerder uit. Bij een tekort aan luchtverkeersleiders zal het vliegverkeer moeten worden beperkt of stilgelegd. ,,Ik wil daarover niet speculeren. We hebben nu al een 24 uurs bezetting en houden ook al rekening met zaken als een griepgolf.’’

Tata

Op een griepgolf zijn ze ook bij Tata Steel in IJmuiden voorbereid. Dan worden roosters aangepast. ,,Voor corona hebben we geen apart draaiboek. Wanneer de autoriteiten besluiten een bepaald gebied af te grendelen zoals in Italië, dan hebben we geen andere keus.’’ Maar ook dan ligt het er aan of een gebied is afgesloten waar een deel van het personeel woont of dat net het gebied dichtgaat waar de fabrieken staan.

Dat geldt bij een eventuele uitbraak in Nederland voor ieder bedrijf. Dan kan zomaar het spoor plat gaan, een distributiecentrum voor supermarkten dichtblijven, de sportschool op slot gaan en de voorstellingen in het theater worden afgelast. Een sportschoolketen als Fit For Free heeft geen specifiek coronadraaiboek. ,,We hebben wel een proces wat te doen bij calamiteiten. Wat corona betreft volgen we gewoon de richtlijnen van de overheid’’, laat de woordvoerster weten.

Krant

En de krant? Die blijft online zeker nog verschijnen, omdat medewerkers ook thuis kunnen werken. Maar zonder drukkers en bezorgers wordt een papieren krant uitgeven een probleem. Een noodscenario is er (nog) niet.

Op social media is de onrust vooral groot over Schiphol. Daar komen immers passagiers uit de hele wereld bij elkaar. Ook komen er nog steeds vluchten uit brandhaarden als China, Zuid-Korea, Iran en nu Noord-Italië binnen. Vluchten waar aankomende passagiers evenmin worden gecontroleerd.

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.