Premium

Veel uiterlijk vertoon, maar geen inhoud om ’The courier’

Veel uiterlijk vertoon, maar geen inhoud om ’The courier’
Olga Kurylenko.
© Foto Gareth Gatrell

Na het bereiken van de top, is bergafwaarts de enige richting die rest. Maar de afdaling van Gary Oldman na het winnen van een Oscar voor ’Darkest hour’ (2017) is wel heel steil.

Het enige lichtpuntje? Veel dieper dan zijn optreden in de rmisdaadthriller ’The courier’ kan hij niet vallen.

Voorzien van een ooglap en een litteken op zijn gezicht speelt Oldman crimineel kopstuk Ezekiel Mannings, die tijdens eens begrafenisdienst met veel wapengekletter wordt gearresteerd. Geen idee waar al dat machtsvertoon voor nodig was, want vervolgens mag hij gewoon onder huisarrest zijn proces afwachten.

Een zwaarbeveiligde kroongetuige kan hem tot levenslang laten veroordelen. Mazzel dus dat Mannings in alle rust diens liquidatie kan plannen.

Dat de misdaadbaas daarbij gebruik maakt van de diensten van de mysterieuze courier (voormalig Bond-girl Olga Kurylenko), die onwetend is van zijn moordplannen, blijkt echter een complicerende factor. Al maakt regisseur Zackary Adler dat punt pas nadat we haar eindeloos door de nacht hebben zien scheuren: in zwart leer gestoken op haar eveneens gitzwarte motor, slechts door neonlicht beschenen.

Al dat uiterlijk vertoon lijkt alleen maar te onderstrepen dat ’The courier’ aan inhoud volstrekt geen boodschap heeft. Intussen zijn de dialogen al net zo ridicuul als het scenario en acteert vooral Gary Oldman in overdrive.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.