Premium

Zorgen over toenemende leegstand winkelcentrum Katwijk aan Zee: ’Ze dachten: die klanten komen wel op de fiets’

Zorgen over toenemende leegstand winkelcentrum Katwijk aan Zee: ’Ze dachten: die klanten komen wel op de fiets’
Foto Kruyt verruilt het huidige pand in de Voorstraat, waar auto’s niet meer voor de deur kunnen stoppen, voor winkelcentrum Bosplein.
© Foto Taco van der Eb
Katwijk

Het grootste winkelcentrum aan zee staat nog altijd in Katwijk. Bestuurslid Fons van Diemen van winkeliersvereniging Zeezijde wil dan ook niet té negatief zijn, maar hij maakt zich wel grote zorgen over de toenemende leegstand.

„De urgentie om daar iets aan te doen is groot”, benadrukt Van Diemen. „De gemeente heeft daar een belangrijke rol in en pakt die nu ook op.”

Directe aanleiding voor de opnieuw opgelaaide discussie in Katwijk is het aangekondigde vertrek van Foto Kruyt uit de Voorstraat. Zodra het huidige pand is verhuurd, verhuist het 85 jaar oude familiebedrijf naar het centraler gelegen Bosplein, waar klanten de auto wel gratis voor de deur kunnen parkeren.

Geschrokken door dit nieuws, voelt fractievoorzitter Barend Tensen van coalitiepartij CDA het gemeentebestuur in schriftelijke vragen aan de tand over de leegstand en de mogelijke oplossingen.

Eigenaar Hans Kruyt wil niet dat zijn besluit om weg te gaan negatief afstraalt op het winkelgebied achter de Boulevard. Voor kledingwinkels, horeca en andere ’binnenstedelijke’ zaken waar mensen even lekker de tijd voor nemen, is het wat hem betreft een uitstekende plek.

Maar de afsluiting voor autoverkeer, als onderdeel van een grote opknapbeurt, heeft het voor zaken als de zijne veel minder aantrekkelijk gemaakt. Het is niet de enige reden voor zijn vertrek uit de Voorstraat, benadrukt hij, wel een belangrijke.

Pasfotowerk

„We hebben tegenwoordig veel pasfotowerk”, zegt Kruyt. „Klanten willen dan het liefst voor de deur parkeren, even snel op de foto en weer weg. Mensen willen gemak. Dat kunnen wij ze hier niet meer bieden. Ik ben blij met de komst van de grote parkeergarage, maar die is vooral voor dagjesmensen en toeristen. Wij hebben daar niet zo veel aan.”

Hij verwacht dan ook niet de laatste ondernemer te zijn die zijn heil elders zoekt, op een wat hem betreft ’logischere plek’ zoals het Bosplein. „Een kleiner winkelcentrum, veel centraler gelegen in de gemeente Katwijk als geheel. En dichter bij het gemeentehuis, wat pasfoto’s betreft heel gunstig.”

Luisteren

In het gemeentehuis waarschuwde Kruyt een aantal jaar geleden voor deze gevolgen.

„Ze waren er destijds niet blij mee dat ik een enquête was gaan houden onder de winkeliers. Maar je ziet het, daar is niet goed naar geluisterd. Ze dachten: die klanten komen wel op de fiets, maar zo werkt het niet, zeker niet als het regent. Politici moeten misschien meer luisteren naar de winkeliers, en niet zomaar zich een mening vormen.”

Volgens bestuurslid Van Diemen van de winkeliersvereniging kon de gemeente weinig anders: om de parkeergarage te mogen aanleggen, was Katwijk wettelijk verplicht om bestaande parkeerplaatsen in de omgeving op te offeren.

„Of dat een gelukkige of ongelukkige zet is geweest, daar kun je over twisten. Het ziet er mooier uit, zeker in de zomermaanden, maar voor sommige winkeliers is het absoluut een nadeel.”

Speelveld

De winkeliersvereniging bespreekt met de gemeente de mogelijkheid om in de rustige tijd van het jaar – grofweg het eerste en laatste kwartaal – soepeler om te gaan met betaald parkeren. Bijvoorbeeld: de eerste twee uur gratis.

„Daarmee creëer je een eerlijker speelveld, want klanten kunnen bij het Hoornesplein of het Hoftuinplein wel gratis parkeren.” Kruyt hoopt dat in het winkelgebied dat hij gaat verlaten, alsnog plekken komen waar klanten even gratis hun auto kunnen neerzetten voor een snelle boodschap.

„We moeten ook kijken of het centrum niet te groot is”, stelt Van Diemen. „Met andere huurtarieven zouden we winkeliers die nu aan de rand zitten, kunnen verleiden om naar een centralere plek te komen. Ook daar zit beweging in. Maar het is geen eenvoudig verhaal, doordat we met tal van factoren te maken hebben. En Katwijk is hier bepaald niet uniek in: overal in het land speelt deze problematiek.”

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.