Premium

Regiotaxi mag nog twee jaar door na goed gesprek over gebrekkige kwaliteit

Regiotaxi mag nog twee jaar door na goed gesprek over gebrekkige kwaliteit
Leiden

Het ziet ernaar uit dat vervoersbedrijf De Vier Gewesten nog tot eind 2022 de Regiotaxi mag blijven verzorgen. De regiogemeenten sturen aan op een verlenging van het contract, maar niet voordat er nog een keer een stevig gesprek is geweest waarin de vervoerder te horen krijgt dat de kwaliteit van het vervoer in met name de Alphense regio nu echt omhoog moet.

De verlenging van het contract wordt volgende week besproken door de verantwoordelijk wethouders in de Leidse regio, de Alphense regio en de Duin-en Bollenstreek. De wethouders zouden in principe nog kunnen besluiten om samenwerking met De Vier Gewesten eind dit jaar te beëindigen, maar de kans daarop lijkt bijzonder klein. Zonder verlenging van het contract wordt het een enorme haastklus om met ingang van 2021 een nieuwe vervoerder te vinden. Bovendien is het de verwachting dat de gemeenten in die situatie door loon- en prijsstijgingen volgend jaar meer geld kwijt zijn aan de Regiotaxi.

De Vier Gewesten verzorgt sinds 2017 het zogeheten ’vraagafhankelijk openbaar vervoer’ in de regio. Voor de meeste klanten van de Regiotaxi worden de ritten vergoed vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), maar ook andere mensen kunnen er gebruik van maken. Met name in Alphen en Nieuwkoop wordt er vanaf het begin veel geklaagd over de service van De Vier Gewesten. De kwaliteit van het vervoer is hier dan ook ver onder de maat. Elders in de regio doet de vervoerder het over het algemeen prima. Bij een peiling onder de gebruikers van de Regiotaxi scoorde de vervoerder vorig jaar gemiddeld een 7,3.

Wanneer de regiogemeenten binnenkort besluiten om nog twee jaar door te gaan met De Vier Gewesten, zal direct een begin worden gemaakt met de voorbereiding van de aanbesteding vanaf 2023. Op die manier hebben de gemeenten ruim de tijd om hun wensen voor het nieuwe contract kenbaar te maken. Zo ligt er het idee om gebruikers in de toekomst niet meer per zone, maar per kilometer te laten betalen. Ook zijn er gemeenten die de Regiotaxi in de toekomst ook voor andere vormen van doelgroepenvervoer willen inzetten.

Op termijn is het de bedoeling dat de Regiotaxi gaat rijden met elektrische busjes of busjes op waterstofgas. Een bijkomend voordeel van de verlenging van het huidige contract, is dat die voertuigen nu snel goedkoper worden. Daardoor wordt het wellicht mogelijk om die eis al vanaf 2023 op te nemen in het contract met de nieuwe aanbieder.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.