NS lokt jongeren buiten spits met treinkaartje voor ’half geld’

NS lokt jongeren buiten spits met treinkaartje voor ’half geld’
NS lanceert komende zomer goedkope dag- en weekendkaarten voor jongeren.
© foto ANP
Utrecht

Jongeren van 12 tot en met 18 jaar kunnen vanaf deze zomer voor ’half geld’ buiten de spits met de trein reizen. NS wil deze ’vergeten’ doelgroep met forse kortingen aan het ov binden, nu er steeds meer keuze is in deelvervoer.

Dat maakt NS vandaag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. „Kinderen tot 12 jaar reizen gratis en op latere leeftijd is er voordelig studenten-ov. Daartussen betalen jongeren onwenselijk het volle pond. Dat gaan we ingrijpend veranderen”, bevestigt NS-bestuurslid Tjalling Smit.

Lees ook: Commentaar: NS wil jongeren uit de spits lokken met goedkoper kaartje, dat wil iedereen wel

Deze tienerkorting wordt volgens hem betaald uit een ’bereikbaarheidsbonus’ van zes miljoen euro, die NS van de minister krijgt omdat alle prestatieafspraken in 2019 zijn gehaald. „Onze strategie is om de nieuwe generatie reizigers binnen te halen, maar hen tegelijk te leren dat reizen buiten de spits aantrekkelijker is. Beter spreiden over daluren krijgt topprioriteit, omdat er dan nog genoeg plek is in de trein”, aldus Smit.

Om de overvolle hyperspits tussen 7.30 en 8.30 uur te mijden, richt het spoorbedrijf zich vooral op tieners en op flexibele werk- en studietijden.

De forse tienerkorting van gemiddeld 50 procent moet de doelgroep sneller buiten de spits de trein in trekken. „Deze zomer lanceren we een jongerendagkaartje, waarvoor in de NS-app kan worden betaald. Dat kost standaard 7,50 euro voor onbeperkt reizen ongeacht de afstand.”

Weekendkaart

Daarnaast komt er volgens hem een weekendkaart voor deze tieners voor 15 euro per maand, waarmee elk weekend vrij kan worden gereisd. „Een gezin kan op deze manier jaarlijks honderden euro’s besparen op de trein. Ook de wegbreng- en ophaalauto is dan minder nodig, wijst onderzoek uit.”

NS heeft 1100 jongeren en hun ouders laten ondervragen. „Zij willen graag een dagje of avond de stad in, voor uitgaan, sport of een concert, om te winkelen of bijvoorbeeld vrienden te bezoeken. Ze hebben duidelijke voorkeur voor een voordelig treinkaartje dat per keer online is te bestellen, zonder poespas van een ingewikkelde ov-chipkaart of een vast abonnement. Tieners willen vrijheid en hoeven zich niet zo nodig al te binden”, meent Smit.

Zakcentje

Ze vragen volgens hem wel om een vaste lage prijs, zodat ze een zakcentje over kunnen houden. Smit: „Anders laten ze zich liever brengen en halen door hun ouders. Ruim 70 procent geeft aan vaker de trein te pakken met het speciale jongerenkaartje. Bijna 60 procent van de ouders stelt ook eerder als gezin voor het spoor te kiezen als de totale kosten fors dalen.”

NS presenteert de nieuwe strategie vandaag tijdens de bekendmaking van de jaarcijfers 2019. In die strategie kijkt het bedrijf naar de de langere termijn. Jongeren zijn de ov-reizigers van morgen”, vindt hij. Ook zet het bedrijf in op het realiseren van flexibeler werk- en studietijden, om de drukke ochtendspits te ontlasten. „Iets eerder of later beginnen zet al zoden aan de dijk, laat een proef rond Nijmegen, Arnhem en Den Bosch zien. Het aantal spitsreizigers is daar met een vijfde afgenomen.”

NS doet dit spitsmijdenproject samen met de Radboud Universiteit, de plaatselijke hogeschool en het ROC. „De universiteit start een kwartier eerder en de hbo een kwartier later. Niet alleen de trein maar ook de bus ziet daardoor een betere spreiding van studenten. We praten ook met de regio Groningen over het starten van vergelijkbare projecten”, zegt Smit.

Zitplaatsen

Het doel is volgens hem om weer voldoende zitplaatsen te krijgen in het ov tijdens woon-werkverkeer. „Als meer werkgevers en opleidingen in het land gaan meedoen om die hyperspits zoveel mogelijk te omzeilen, is het probleem van staan in de trein straks deels verleden tijd. Een trein eerder of later maakt al veel uit. Maar dat heeft helaas tijd nodig, omdat er veel partijen bij zijn betrokken.”

Daarnaast gaat NS volgens Smit door met het opstellen van plannen om ook volwassenen met prijsverlagingen in de daluren te verleiden niet in spitsuren te reizen. De verwachting is dat het aantal ov-reizigers rond 2030 met 30 tot 40 procent zal zijn gegroeid.

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.