Premium

Column Krijg nou wat!?: Over letterhoogtes en halfvolle potjes vitamines

Column Krijg nou wat!?: Over letterhoogtes en halfvolle potjes vitamines

Een herkenbaar probleem was het, waar ik vorige week over schreef: de lettergrootte van bijsluiters op potjes met voedingssupplementen.

Direct nadat de column online stond, kwam een buurman al met een tip. ,,Door een ander laten lezen.’’ Ja, handig, maar in een winkel heb je niet altijd iemand bij je.

Lezer Dirk Wit stoort zich er aan en ook aan de halfvolle potjes. Hij kocht een tijd terug twee potjes vitamines. ,,Na het uitpakken heb ik de inhoud bij elkaar gedaan en toen had ik mooi alles bij elkaar. Kortom, maak de verpakking op maat en maak de letters groter.’’

Wat heeft dat te maken met de etikettering, zult u zich afvragen? Nou, alles. Dat vertelt Alf Knutzen, directeur van OrthoBasics/ALFytal in Midwoud. Zijn bedrijf is leverancier van voedingssupplementen en hij weet alles van letterhoogtes. Op kleinere etiketten geldt de norm van 0,9 mm en dat is vrij klein.

Column Krijg nou wat!?: Over letterhoogtes en halfvolle potjes vitamines

,,De reden daarvoor is - vooral bij supplementen - dat je zo ontzettend veel, meest verplichte, zaken dient te vermelden op zo'n etiket. Zeker als het potjes betreft met een kleine inhoud ben je soms verplicht een grotere pot te nemen omdat je toch een etiket moet hebben die aan alle eisen, inclusief die letterhoogte voldoet. Het gevolg kan dan weer zijn dat de klant klaagt over het feit dat er zo weinig in zo'n grote pot zit (wel het gedeclareerde aantal uiteraard). Zo krijgt de klant wel het idee dat ie vooral veel lucht koopt. Het is dus zaak om een goede balans te vinden.’’ Het antwoord op de vraag de heer Wit.

Het gekke is, zegt Knutzen, dat de letterhoogte wel geregeld is door de EU, maar niet de letterbreedte of het contrast tussen letters en ondergrond.

Column Krijg nou wat!?: Over letterhoogtes en halfvolle potjes vitamines

,,Lichtgroene letters op een zilverkleurige ondergrond, rood op groen (of visa versa), geel op bruin, blauw op rood en ga zo maar door. Soms volledig onleesbaar omdat er nauwelijks contrast is met de ondergrond en/of de letter zo dun is. Het zijn merendeel de voedingsproducenten die zich daar schuldig aan maken.

Kijk maar eens op de etiketten in de supermarkt. Vooral als er heel veel info op een etiket moet (omdat er veel vaak onnodige toevoegingen in het product zitten) en omdat men het dan ook maar even in tig talen wenst te communiceren is dat niet bevorderlijk voor de leesbaarheid. Naast de vereiste hoogte zou ik een richtlijn hiervoor van harte toejuichen.’’

Of anders, zoals collega Ed ooit zag, een loep monteren op de winkelwagentjes, net als in Zwitserland.

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.