Premium

Boutique hotel in Leidse Lutherse kerk

Boutique hotel in Leidse Lutherse kerk
Een van de laatste diensten in de Lutherse kerk.
© archieffoto Taco van der Eb
Leiden

De historische Lutherse kerk aan de Hooglandse Kerkgracht moet een boutique hotel worden ’met kleinschalige horeca’.

Zo omschrijft directeur Hans Pluis van de Citystone Group het streven. ,,Met behoud van de monumentale onderdelen’’, voegt hij daaraan toe. Het plan moet nog verder worden uitgewerkt en met de gemeente besproken.

De voormalige schuilkerk dateert uit 1618 en twee jaar geleden werd ook uitgebreid het 400-jarig bestaan gevierd. Maar de Evangelisch-Lutherse gemeenschap moest vrijwel gelijktijdig afstand doen van het Rijksmonument omdat het aantal kerkgangers daalde en de kosten stegen.

Het kerkbestuur heeft het pand vervolgens overgedaan aan de Amsterdamse Citystone Group. Die projectontwikkelaar timmert fors aan de weg in de Leidse regio en is inmiddels eveneens in het bezit van het Pesthuis en een groot kantoorpand aan de Schipholweg.

Leiderdorp

In Leiderdorp staat hetzelfde bedrijf op het punt om van kantoorgebouw Statenhof aan de Engelendaal een studentencomplex te maken, en er gaat een appartementencomplex verrijzen aan het begin van het Heelblaadjespad op de plek van de Menswordingkerk. Die is ook door de Citystone Group opgekocht.

De Lutherse kerk was het enige project waarvan nog niet duidelijk was wat de eigenaar ermee van plan is. Een hotel met ongeveer twintig kamers blijkt nu het voornemen te zijn. Al meldt de directie daar direct bij dat ook ’leuke alternatieve initiatieven’ met regelmaat de revue passeren.

Eenvoudig wordt de realisatie van een hotel niet, onder meer omdat alle monumentale onderdelen van de kerk behouden moeten blijven. ,,Over de kerkbanken, die voor elke andere bestemming toch ook moeten verdwijnen, zijn we nog in overleg’’, aldus Pluis.

Mede daarom heeft hij nog geen streefdatum waarop het hotel gereed is om gasten te ontvangen.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.