Premium

Column Krijg nou wat!?: Kosten maken om een euro te betalen..

Column Krijg nou wat!?: Kosten maken om een euro te betalen..

Hé, dat is raar. Volgens de display van mijn telefoon heb ik vorige week maandag meer dan twintig minuten gebeld met winkelcentrum Stadshagen.

Even opzoeken waar dat ligt: Zwolle. Maar geen idee wat ik daar te zoeken heb... Toch maar even het nummer erbij gezocht en het blijkt om 0800-0543 te gaan en dat is het nummer van de Belastingdiensttelefoon. Ja, nu gaat er een belletje rinkelen. Een van de callcenters van de Belastingdienst zit dus blijkbaar in Zwolle, in dat winkelcentrum.

Ik ben in discussie met de Belastingdienst over een bedrag van een euro. Dat zit zo. Vanwege enige bijverdiensten - die ik keurig opgeef! - heb ik in januari een voorheffing voor 2020. Voor inkomstenbelasting en zorgverzekering. Logisch.

Maar de schatting is te hoog, dus die heb ik naar beneden bijgesteld. Het nieuwe bedrag gelijk betaald, waardoor ik in aanmerking kom voor een betalingskorting. Maar na de betaling komt er nóg een brief van de Belastingdienst. Omdat de voorheffing lager is, is de betalingskorting ook lager: een euro minder korting. Dat is lullig. Ik vrees dat ik door dat ’tekort’ niet in aanmerking kom voor de betalingskorting.

Ik ga maar eens bellen. Vijftien minuten in de wacht en daarna een gesprek van zo’n vijf minuten. De mevrouw aan de andere kant van de lijn is behulpzaam, zoekt een en ander uit, maar kan me geen antwoord geven: ik moet in het keuzemenu een andere keuze maken. Ze kan me vanwege de drukte niet doorverbinden. Dat betekent dus dat ik opnieuw in de wacht ga. Hoe zou dat met de kosten zijn? Al meer dan een euro?

Tja, wat nu te doen? Nog een keer bellen of afwachten wat er nu gaat gebeuren? Ik kies voor de laatste optie en hoop stiekem dat er een wondertje gebeurt. Dat iemand bij de Belastingdienst mijn overboeking ziet binnenrollen en het verschil van een euro opmerkt en dan denkt: ’Die Durk, wat fijn dat ’ie het geld zo snel heeft overgemaakt en ach, die ene euro, daar kunnen we ons niet druk over maken. We laten het zo.’’

Maar ik vrees dat de onverbiddelijke computersoftware er voor zorgt dat ik binnenkort weer bericht krijgt met het verzoek om het bedrag van de betalingskorting over te maken.

Zucht...

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.