Schrijnend leed in te veel tv-reclames doet Martin van der Jagt twijfelen aan goede doelen

Schrijnend leed in te veel tv-reclames doet Martin van der Jagt twijfelen aan goede doelen
© Schermafdruk commercial Save the Children

Lezer Martin van der Jagt bekruipt twijfel bij de veelvuldige tv-commercials van goede doelen met zielige kindertjes en zielige dieren.

„Namen als Save the Children en Stichting Dierenlot komen voorbij”, aldus Van der Jagt. „Schrijnende beelden van kinderen in de derde wereld, verwaarloosde en gewonde dieren, mishandelde ezels, tandeloze olifanten. Als je per maand een paar euro overmaakt komt het allemaal goed. Ik heb sterk het vermoeden dat we hier met tranentrekkende beelden worden verleid om de mensen achter deze organisaties rijker te maken dan ze nu zijn. Veel geld kan er sowieso niet naar hongerend Afrika of naar verwaarloosde ezels gaan, gezien de frequentie van deze televisiespots. Die is zo hoog dat het vermoeden rijst dat STER er meer aan verdient dan die arme kinderen/ezels.”

Van der Jagt vraagt zich af of er meer bekend is over hetgeen er eigenlijk voor hulp overblijft. Ja, dat is er is. Zowel Save the Children als Dierenlot is aangesloten bij het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Dat bevordert de transparantie van nu 604 erkende goede doelen. Het CBF beklemtoont tegenover ons dat álle goede doelen kosten moeten maken om te functioneren. „Oók de goede doelen die zeggen dat zij ’geen strijkstok’ hebben en suggereren dat elke ontvangen cent naar de doelbesteding gaat. Dat kan namelijk niet”, aldus de woordvoerder.

Hoeveel kosten worden ingehouden, kun je zien met een handige check op de CBF-website. De bedragen die goede doelen uitgeven aan werving en aan bureaukosten lopen sterk uiteen. In veel gevallen zitten die percentages rond de 15 procent, leert het overzicht van 2018. Save the Children doet het met 9% werving- en bureaukosten heel netjes. Dierenlot zit op 22%, dus van elke gedoneerde euro gaat 78 eurocent naar dieren in nood. Bij De Zonnebloem is het 24%, bij Cliniclowns en Greenpeace 26%, Kika 27%, bij de Nierstichting en Fonds Gehandicaptensport 28% en Wakker Dier en Hersenstichting 30%. Volgens de normen die het CBF hanteert voor erkenning van goede doelen met baten van meer dan twee miljoen euro per jaar, moet gezien over een periode van drie jaar gemiddeld minimaal 70 procent naar goede doelen gaan.

Mooi laag zijn de kosten bij zowel Artsen Zonder Grenzen als Oxfam Novib: 5% en bij Cordaid: 6%. Nog wat kostenpercentages van bekende goede doelen: Natuurmonumenten en ook Plan Nederland 10%, Rode Kruis 12%, WNF en KWF 15%, Jantje Beton 18% en Hartstichting, Stichting ALS Nederland en Unicef alle 19%. Check andere goede doelen op www.cbf.nl. Daar is ook te zien van welke goede doelen nog een aanvraag loopt of waarvan de erkenning is ingetrokken.

Uit navraag bij Ster blijkt overigens dat voor tv-commercials van goede doelen een lager tarief wordt gehanteerd.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.