Premium

Bloemenstalletjesroute door de Bollenstreek afgelast: ’Goed idee, maar nu even niet’

Bloemenstalletjesroute door de Bollenstreek afgelast: ’Goed idee, maar nu even niet’
Mathijs Hulsebosch en zijn vriendin Charlotte Roeland bij hun tulpenkraam.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Bollenstreek / Hillegom

Het leek zo’n goed idee in deze voor de telers barre tijden: een speciale ’bloemenstalletjesfietsroute’ door de Bollenstreek. Maar nog voordat hij goed en wel is geïntroduceerd, is ie ook alweer afgeblazen. Vanwege de coronatoestanden. Al blijft de verkooppunten bezoeken in veel gevallen nog wel mogelijk.

Sandra Balk (50) was de ’geestelijk moeder’ van de route. De Noordwijkerhoutse kwekersdochter, die van promoten van de sierteeltsector haar beroep heeft gemaakt, zag met lede ogen aan welk leed zich allemaal voltrok in ’haar’ vak: Keukenhof niet open, het bloemencorso afgelast, een streep door het Tulip Trade Event, Pluk voor Kindergeluk geannuleerd. En het allerergste: kwekers die hun bloemen op de veiling zien doordraaien of direct op de composthoop zien belanden.

Vrolijk

,,Dus ik dacht: laat ik nou eens met goed nieuws komen, iets waar de mensen wel vrolijk van worden’’, zegt Balk. En zo bedacht ze een fietsroute langs de vele bloemenstalletjes die de kwekers bij hun bedrijf hebben neergezet om nog wát van hun met veel liefde geteelde producten te kunnen slijten. Balk ging de kwekers langs, die het stuk voor stuk een goed idee vonden. Ze vond in fietsverhuurder Sam van Dam een ondernemer die ook wel brood zag in het plannetje. Doordat Keukenhof vooralsnog de poorten gesloten houdt, had hij fietsen en e-bikes voldoende in de aanbieding.

Bloemenstalletjesroute door de Bollenstreek afgelast: ’Goed idee, maar nu even niet’
Sandra Balk.
© Archieffoto Hielco Kuipers

Maar het gaat allemaal niet door. Vanwege de coronacrisis, terwijl het juist vanwege die zelfde coronacrisis allemaal was bedacht. Hoe zit dat? Balk: ,,Ik reed zaterdag op de eerste mooie dag door de streek, ik zag hordes mensen gaan, ik zag ze alweer in de bloemenvelden staan en ik kreeg er opeens geen goed gevoel meer bij. Toen ik vervolgens de beelden op tv voorbij zag komen van overvolle parken en natuurgebieden en de badplaatsen die de toegangswegen afsloten, dacht ik: nee, we moeten het niet doen. Er zijn nu even belangrijkere dingen.’’

Nationale attractie

Balk was bang dat haar voor de regio bedoelde activiteit een soort nationale, toeristische attractie zou worden. ,,Mooi natuurlijk in elk ander jaar, maar nu even niet. Ook veel kwekers waren het met me eens. Sommigen hebben hun kraam ook weer opgebroken vanwege de situatie. Maar er zijn natuurlijk ook op veel plekken nog wel kramen en thuisverkopen. En laten de mensen die daarheen willen dat vooral doen. Maar niet in georganiseerd verband.’’

Zo’n kweker is Mathijs Hulsebosch (23) van de firma Th.J. Hulsebosch & Zn aan de Veenenburgerlaan 71 in Hillegom. Hij vindt het jammer, maar ook begrijpelijk dat Balk haar plan heeft afgelast. Hij gaat wel door met de verkoop van tulpen aan huis. ,,Het loopt best goed. Vandaag is het wat rustiger maar vrijdag en zaterdag stonden de mensen in de rij. Op gepaste afstand uiteraard’’, vertelt Hulsebosch. In zijn kraam hangen uitgeprinte QR-codes voor verschillende bedragen waarmee via de betaalapp Tikkie kan worden afgerekend. Maar het geld in een bus gooien kan ook.

14 miljoen

,,We hebben 14 miljoen tulpen die schreeuwen om geplukt te worden. Veilen is bijna geen optie omdat we maar 20 procent mogen aanbieden van de hoeveelheid die we vorig jaar voor de klok brachten. Bovendien brengen ze nauwelijks wat op, of ze draaien door waardoor je nog eens 40 euro per kar vernietigingskosten moet betalen’’, legt Hulsebosch uit.

Daarom die kraam dus. ,,We verkopen de bloemen onder de kostprijs - 5 euro voor vijftig parkiettulpen of dertig pioentulpen - maar zo leveren ze in elk geval wat meer op dan als we ze wegkieperen. En we zorgen nog voor wat vrolijkheid in de huiskamers.’’

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.