Creatief statement in verwarrende tijd

Creatief statement in verwarrende tijd
© Foto Nancy Ubert

Het is weekend! Hoewel... misschien lijken nu alle dagen wel op elkaar. Hoe breng jij je tijd door? Die vraag legt Vrij Weekendmagazine vandaag voor aan Brenda Zaal. Zij is op sociale media de actie #creativecorona gestart.

Als Brenda wordt gebeld om af te spreken, knalt het door de telefoon: „Ik ben nu even moeder hoor.” Haar tweeling van drie, Bobbie en Anouk, is al snel beter te verstaan dan mama zelf. Geen probleem, zelfs daar weet ze een leuk moment van te maken. De energie en de originaliteit van Brenda Zaal (34) missen hun uitwerking niet. Wie bij haar in de buurt is, wordt vanzelf vrolijk en enthousiast.

Als er iemand is die overal een originele draai aan weet te geven, is Brenda het wel. Zo is ze op social media de actie #creativecorona begonnen waarmee ze mensen uitdaagt een creatief statement te plaatsen. Ze legt uit: „Natuurlijk ben ik met vlagen ook bang. Als mens, als mama en als creatieve ondernemer. Ik probeer de angst niet te groot te laten worden, maar het gevoel is er wel. Net als de behoefte iets te doen, iets te maken.” Haar oproep voor voor meer #creativecorona levert fraaie uitingen op.

Ondertussen werkt Brenda op De Werf in Alphen (de plaatselijke hotspot voor de creatieve en innovatieve maakindustrie) aan de inrichting van een nieuw onderkomen voor haar LiefsLabel. Met dat LiefsLabel doet Brenda niet aan massaproductie maar zorgt ze voor unieke en vooral ambachtelijk gemaakte hebbedingen waar het hart vanzelf van opengaat. De zelfontworpen en -gemaakte creaties verkoopt ze via haar webshop. Daarnaast onderneemt ze van alles. Maar nu is het leven, net als bij iedereen, flink veranderd. Geen nood, ook daar weet ze wel weer raad mee.

Klein

„Op dit moment werken mijn man en ik beiden drie dagen. Zo kunnen we elkaar in de zorg voor de kinderen afwisselen. Mijn schoonouders passen gelukkig ook nog een dag op. Verder houden we de kring heel klein.”

Vrijdenker Brenda kan niet voor een baas werken. Na een opleiding grafisch ontwerp aan de kunstacademie in Den Bosch besloot ze voor zichzelf te beginnen. „In mijn omgeving had ik niet echt voorbeelden van zelfstandig ondernemerschap maar ik zei tegen mezelf dat ik altijd nog in de avonduren een bijbaantje zou kunnen aannemen. Dat is nooit nodig geweest.”

Een paar jaar geleden opende ze samen met haar zus in een voormalig agrarisch bedrijfspand in Hazerswoude-Dorp de hippe LiefsFabriek. De ruimte deelden ze met andere creatieve ambachtsmensen met als gevolg dat er in de LiefsFabriek van alles te beleven, te doen en te koop was. „Nadat de huur was opgezegd, wat een flinke tegenslag was, besloot ik terug te gaan naar mijn basis, mijn eigen LiefsLabel. En daarvoor heb ik nu een mooi onderkomen gevonden op een inspirerende plek.

Dankzij LiefsLabel kun je een uniek cadeau laten bezorgen. Als bedankje of felicitatie. Vooral in deze tijd kunnen mensen wel een verrassing gebruiken. Misschien wordt de bruiloft van je vriendin uitgesteld? Of mag je voorlopig niet op kraambezoek bij iemand die belangrijk voor je is. Ik weet zeker dat mijn pakketten voor een geluks- of troostmoment zorgen. Daarnaast wil ik me de komende tijd richten op themapakketten voor bedrijven. Ook met relatiegeschenken kun je origineel uitpakken. In de pakketten die ik samenstel, zitten ook creaties van andere creatieve makers en van zorginstellingen. Ik werk graag samen met creatieve, ambitieuze, ondernemende mensen, omdat ik geloof dat je elkaar kunt versterken en dat je met samenwerken meer kunt bereiken én omzet kunt genereren. Mensen vragen me wel eens waar ik al mijn ideeën vandaan haal. Zo ben ik gewoon. Het houdt nooit op. Dat hoop ik tenminste.”

Wat doe jij in deze coronatijd?

Mail het naar vrij@mediahuis.nl

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.