Commentaar: Bedrijven die misbruik willen maken van steunfonds? Maak je liever druk om hoeveel bedrijven er kunnen worden gered

Commentaar: Bedrijven die misbruik willen maken van steunfonds? Maak je liever druk om hoeveel bedrijven er kunnen worden gered
Minister Wopke Hoekstra van Financien tijdens een wetgevingsoverleg. De minister en kamerleden overleggen over de begrotingen voor een noodpakket aan maatregelen, dat door het kabinet werd afgekondigd. Het pakket is bedoeld om banen en inkomens te beschermen tijdens de coronacrisis.
© ANP

Laat bedrijven niet het ’gore lef’ hebben om misbruik te maken van de goedheid van de Nederlandse overheid. Gore lef. Minister Wobke Hoekstra gebruikte, uitgedaagd, de term echt. En dat terwijl de eerste coronafaillissementen inmiddels zijn aangevraagd. Over gore lef gesproken.

Hoekstra deed als minister van financiën woensdag een moreel appel op ondernemers om eerlijk gebruik te maken van de compensatieregelingen.

De overheid trekt voor het steunpakket weliswaar stevig de portemonnee - 15 miljard alleen al in dit kwartaal - maar het is nog lang geen ’1 juno’, zoals Grapperhaus de voorlopige einddatum van de crisis omdoopte.

De angst dat de Nederlandse ondernemer een slaatje uit de hulp probeert te slaan, zit echter diep bij de Haagse beleidsmakers.

In de Tweede Kamer werden stevige zorgen geuit. GroenLinks noemde het schrijnend dat KLM flexwerkers aan de dijk zet maar straks wel steun verlangt om dure piloten te betalen. En de SP meende dat financieel sterke bedrijven het helemaal zonder steun moeten zien te redden.

Terwijl het gros van ondernemend Nederland massaal op de eigen reserves inteert, zich alleen maar zorgen maakt of het de eigen personeelsleden kan blijven betalen en ondertussen angstig bidt dat het bedrijf na de crisis nog overeind staat, regeerde in de kamer de onderbuik.

Alleen al de illusie dat Nederlandse ondernemers handenwrijvend en verlekkerd naar de regelingen kijken, is beledigend. De kamer zou zich louter druk moeten maken om hoeveel bedrijven er kunnen worden gered. Niet om die ongetwijfeld enkele immorele ondernemer die wel het ’gore lef’ bezit.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.