Premium

Katwijk blijft bij verlaging maximumsnelheid Rijnstraat: ’Niet meer zinvol om dat ter discussie te stellen’

Katwijk blijft bij verlaging maximumsnelheid Rijnstraat: ’Niet meer zinvol om dat ter discussie te stellen’
De Rijnstraat in Katwijk in de oude situatie, voor de werkzaamheden die nu in volle gang zijn.
© Foto Hielco Kuipers
Katwijk

Het Katwijkse gemeentebestuur vindt het ’niet meer zinvol’ om de verlaging van de maximumsnelheid in de Rijnstraat ter discussie te stellen, nu de werkzaamheden daaraan in volle gang zijn.

Dat staat in de antwoorden op schriftelijke vragen van SGP-raadslid Jan de Vreugd. Hij heeft bij nader inzien grote twijfels of het verstandig is om de maximumsnelheid op de doorgaande weg in Katwijk aan den Rijn terug te brengen van 50 naar 30 kilometer per uur.

Die twijfels zijn veroorzaakt door een presentatie van Cees van der Hulst, verkeersdeskundige van de gemeente Katwijk, over de problematiek in de drukke Brouwerstraat in Rijnsburg. Hij gaf tegenover de raadsleden aan dat het een blunder is geweest om daar een 30-kilometerzone van te maken. Volgens hem werkt zo’n situatie alleen als er minder dan vierduizend voertuigen per etmaal doorheen komen - een relatief rustige weg dus, die je zonder stoplichten kunt oversteken.

Verstouwen

In de Brouwerstraat passeren liefst veertienduizend motorvoertuigen per etmaal, waardoor de onveiligheid sinds de herinrichting tien jaar geleden juist flink is toegenomen. Moeten we daar geen lessen uit trekken, vroeg De Vreugd zich af. Hij wees erop dat de Rijnstraat achtduizend voertuigen per dag te verstouwen krijgt, het dubbele aantal van de bovengrens die de Katwijkse verkeersdeskundige noemde.

Volgens het gemeentebestuur is dat gegeven meegenomen in de ’zorgvuldige afweging’ om de maximumsnelheid te verlagen. De verwachting is dat de drukte afneemt in de vernieuwde Rijnstraat, die een historische dorpse uitstraling krijgt. Automobilisten worden door de aanpassingen verleid om langzamer te rijden of een andere route te kiezen. Daarbij komt volgens Katwijk dat het weliswaar het streven is om het aantal motorvoertuigen onder de vierduizend te houden, maar dat het er meer mogen zijn.

Leefbaarheid

Alles bij elkaar opgeteld - ’leefbaarheid, veiligheid, functionaliteit en de wensen van omwonenden’ - acht het gemeentebestuur een 30-kilometerzone in dit geval ’een acceptabele verkeerskundige oplossing’. ’Het totaalplaatje heeft ons dit besluit doen nemen.’

De werkzaamheden in de Rijnstraat zijn in volle gang en duren tot eind mei. Het was aanvankelijk de bedoeling om het project in maart stil te leggen en in december te hervatten, maar dat is niet langer nodig doordat de vernieuwing van de Koningin Julianabrug is uitgesteld tot het najaar.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.