Premium

Schrappen Duinpolderweg biedt ruimte voor een echte oplossing voor de Bollenstreek

Schrappen Duinpolderweg biedt ruimte voor een echte oplossing voor de Bollenstreek
Zwaanshoek vindt het prima dat Noor-Holland stopt met de Duinpolderweg blijkens dit spandoek langs Spieringweg.
© foto leidsch dagblad

Vorig jaar zette het nieuwe provinciebestuur van Noord-Holland de bom al op scherp, woensdag ontplofte hij: Noord-Holland trekt de stekker uit de Duinpolderweg en beperkt zich tot het verdubbelen van de Nieuwe Bennebroekerweg in Haarlemmermeer om woningbouw daar mogelijk te maken.

De reacties van de overige betrokkenen waren voorspelbaar: grote boosheid, vooral bij de provincie Zuid-Holland en in de Bollenstreek. Volkomen terecht natuurlijk, want het is bestuurlijk gezien eigenlijk onvoorstelbaar dat je een na bijna vijftien jaar discussie gesloten compromis na een bestuurswisseling in de prullenbak te gooit. Met het vertrek van provinciebestuurder en Duinpolderwegfanaat Elisabeth Post is vorig jaar blijkbaar wel héél veel veranderd in Haarlem.

Dat in Haarlemmermeer de reactie een stuk gematigder is, is verklaarbaar. De voor de polder zo belangrijke verdubbeling van de Nieuwe Bennebroekerweg hadden en hebben ze immers binnen, en het schrappen van de Poelweg is wel overkomelijk. Lastig voor die 1200 geplande woningen binnen het Turfspoor in Lisserbroek natuurlijk, maar het staat de bouw van 1500 woningen in Lisserbroek-noord en 3.000 bij Nieuw-Vennep tussen de IJweg en de N205 niet in de weg. Daar kunnen ze Hoofddorp gewoon mee beginnen.

Al is het bestuurlijk eigenlijk niet te verkopen, inhoudelijk is het besluit van Noord-Holland wel degelijk begrijpelijk. Op de verdubbeling van de Bennebroekerweg na, is de prijs-kwaliteitverhouding van het uiteindelijke compromis namelijk uiterst belabberd. De Poelweg bijvoorbeeld is ooit op de kaart gekomen om de Van Pallandtlaan te ontlasten, maar doet dat volgens de verkeersberekeningen vrijwel niet. Maar hij kost wel zeker veertig miljoen.

Hetzelfde geldt voor het doortrekken van de Nieuwe Bennebroekerweg naar de Haarlemmerstraat (N208) bij Hillegom. Echt iets oplossen doet die weg alleen als hij kan worden verbonden met de N206 bij De Zilk. Maar dat is door de stikstofuitspraak van de Raad van State ver over de horizon verdwenen. Net als bij de Poelweg geldt voor deze doortrekking dat je vele tientallen miljoenen gaat uitgeven zonder dat je daar verkeerskundig veel voor terug krijgt.

Waarom zou je zo’n halfbakken en peperduur project dan nog willen doorzetten? Op die vraag hebben ze in Haarlem nu een duidelijk antwoord gegeven.

Maar hoe nu verder in de Bollenstreek? Voordat hij Duinpolderweg ging heten, ging het project door het leven als Noordelijke Ontsluiting Greenport. Kern van het project is altijd een derde oost-westverbinding geweest vanaf de N206 naar de A4 geweest om de huidige twee routes, Van Berckelweg-Leidsevaart en ’s Gravendamseweg-Van Pallandtlaan, te ontlasten. Maar van die kern is in het uiteindelijke compromis niets overgebleven.

Hillegom kwam tijdens de Duinpolderwegdiscussie indertijd met een eigen variant: doortrekken van de NieuweBennebroekerweg naar de N208 in plus een doortrekking van de N207 naar de N206. Dat eerste gaat niet gebeuren, maar het tweede is nog altijd prima mogelijk. Als Noord-Holland de Elsbroekerbrug over de Ringvaart bij Hillegom eindelijk eens gaat verdubbelen, kan de Bollenstreek vanaf Ruigenhoek alsnog de verbinding N206-A4 maken waar het ooit om begonnen was. En met de ruim zestig miljoen die de provincie en Holland Rijnland nu opeens over hebben, hoeft de financiering geen probleem te zijn. De prijs-kwaliteitverhouding komt dan op het niveau die zo’n enorme uitgave prima te verantwoorden maakt.

Het Noord-Hollandse besluit mag dan slikken zijn voor de Bollenstreek , het biedt vooral de kans op een oplossing waar de streek écht wat aan heeft. Het is nu aan de bestuurders om die ook te grijpen.

Sjaak Smakman

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.