Maaike Roovers bemant met honderden huisartsen de corona-spoedpost in Leiderdorp

Maaike Roovers bemant met honderden huisartsen de corona-spoedpost in Leiderdorp
Maaike Roovers-Schellekens in vo ornaat op de coronaspoedpost.
Leidrdorp

Maaike Roovers-Schellekens (45) is een van de honderden huisartsen uit de regio die dienstdoet in de corona-spoedpost bij het Alrijne-ziekenhuis in Leiderdorp. Ook deed de arts binnen haar praktijk in Sassenheim een succesvolle oproep om mondkapjes in te zamelen. De Oegstgeestse prijst in deze zorgelijke tijd de samenwerking en snelheid onder hulpverleners. Mogelijk kan er met dezelfde snelheid een zorghotel worden ingericht.

Was de beslissing je als vrijwilliger te melden om diensten te draaien in de nieuwe corona-kliniek een moeilijke?

Maaike Roovers: ,,Nee. Het crisisteam van de huisartsenposten in de regio heeft deze samen met de ziekenhuizen ingericht. De corona-spoedpost is vóór en dóór alle huisartsen van de regio Leiden, Alphen aan den Rijn en de Duin- en Bollenstreek. Dus is het logisch dat deze door ons, huisartsen, wordt bemand. Het zijn ook onze inwoners, dus onze eigen patiënten.’’

,,De corona-spoedpost is vorige week dinsdag gezamenlijk in anderhalve dag uit de grond gestampt door de huisartsdienstposten Rijnland (SHR) en de DoktersDienst Duin- en Bollenstreek (DDDB). Fysiotherapeuten en huisartsen hebben hun praktijk hiervoor ontruimd, heel bijzonder. Alle huisartsen zijn er vol ingegaan, iedereen draagt zijn steentje bij. De roosters waren binnen een dag gevuld en het loopt er als een tierelier. Aan de ene kant is het niet fijn dat die crisis er is en zo’n centrum nodig is, maar als dat er niet zou zijn, zouden wij alle luchtwegpatiënten zelf moeten zien. Er zijn ook te weinig beschermende middelen, zoals mondkapjes, om ze allemaal in de eigen praktijk op te vangen. Bovendien beschermen we onze patiënten en onszelf tegen verspreiden van besmetting als we de zorg voor corona op één plaats concentreren. Die zorg is op deze manier vele malen efficiënter. De post is gericht op luchtwegklachten en alle faciliteiten zijn er aanwezig. Er zijn snelle doorlooptijden. Als het nodig is, worden patiënten direct verwezen naar het ziekenhuis. Er is een intensieve samenwerking met het naastgelegen Alrijne ziekenhuis én het LUMC.’’

,,Het is een vreemde gewaarwording om in de corona-post te zijn – het is goed dat mensen daarover iets in de krant kunnen lezen. Het is alsof je in een slechte film bent beland. Iedereen loopt er in een soort maanpakken rond, met mondkapjes en een bril op, handschoenen en een beschermende jas aan. De patiënten komen alleen naar binnen, tenzij het om kinderen of hulpbehoevende mensen gaat. Ook zij moeten mondkapjes op. Alles wordt voortdurend schoongemaakt.

De atmosfeer is voor ons artsen al bevreemdend, maar wij zijn actief bezig, de patiënten moeten het ondergaan. Er liggen bijvoorbeeld geen tijdschriften in de wachtkamer, want alles moet ook weer worden ontsmet. Het is een soort kaal-gehaalde polikliniek. Het is goed als mensen zich daar een beetje op voorbereiden, als je huisarts vindt dat je daar moet worden gezien.’’

Is onze regio uniek wat het opzetten van een speciale coronakliniek betreft?

,,Door het land wordt het probleem op verschillende manieren opgelost. Ik weet niet of er overal zo snel en efficiënt is gewerkt als hier bij ons. Nogmaals: een hele bijzondere actie.’’

,,De actie om mondkapjes in te zamelen, is weken geleden al in gang gezet. We zagen in februari al dat er heel wat op ons zou afkomen en dat we er bizar weinig van in onze eigen praktijk op voorraad hadden. Inmiddels waren ze nergens meer leverbaar. Alles was opgekocht. Alleen op Marktplaats werden nog mondkapjes aangeboden – tegen woekerprijzen.

Dus hebben we al onze patiënten aangeschreven en oproepen in onze sociale kringen gedaan, net als andere artsen. Prachtig om te zien hoe zoiets dan gaat. Iedereen wil wat doen. Er kwamen stoffige kapjes uit garages tot en met professionele aan toe. Hartverwarmend. Inmiddels is het landelijk geregeld en worden de mondkapjes centraal uitgedeeld aan zorgmedewerkers, maar voor de eerste periode hadden we er echt te weinig. Alleen al bij onze praktijk zijn er vijf-, zeshonderd ingeleverd, waarvan we een groot deel aan de coronapost in Leiderdorp hebben doorgegeven. Het lijkt een druppel op een gloeiende plaat, maar een arts in de post die een shift van vier uur heeft, moet het met slechts één mondkapje doen. Je kunt in die uren niet drinken en niet naar de wc, om kapjes te sparen. Dat is even doorbikkelen, maar zo kun je met de voorraad een tijdje vooruit.’’

,,We bellen in deze dagen al onze oudere patiënten, met name tachtig-plussers, met vragen als: ‘Hoe gaat het met u? Wie doet uw boodschappen?’ Maar ook met de vraag: ’Stel dat u ernstig ziek wordt, bijvoorbeeld door het corona-virus, wilt u dan wel opgenomen worden in het ziekenhuis, of op de IC aan de beademing belanden?’

En wat opvallend is: er zijn veel mensen die daar al goed over hebben nagedacht. Mensen die uitspreken: dat wil ik allemaal niet meer.

Heel fijn en belangrijk voor het ziekenhuis dat we dat nu al noteren. Mocht je de pech hebben dat het virus zich ernstiger ontwikkelt, dan zijn je wensen al bekend. Voor die mensen gaan we zorg op maat leveren. Ik heb zeker het idee dat veel andere huisartsen hun oudere patiënten ook hebben benaderd met die vraag, of dat nog gaan doen.’’

,,Waar in huisartsenland nu ook heel hard over wordt nagedacht: moeten we in deze regio ook een ‘zorghotel’ opzetten, wat in Brabant al is gebeurd? Een afdeling waar mensen met het corona-virus kunnen worden opgenomen die te goed zijn voor het ziekenhuis zijn, maar te slecht om thuis te blijven? Dat zal na de coronaspoedpost een tweede grote logistieke operatie worden. Ook dat zorghotel moet door zorgpersoneel en artsen worden bemand, ook daar moet voldoende beschermingsmateriaal komen. Een concrete locatie is er nog niet, daar wordt nu over nagedacht.’’

Je loopt als (huis)arts nu wel een groter risico om zelf besmet te raken.

,,Ja, dat is natuurlijk zo. Aan de ene kant is dat spannend. Je realiseert het je, je denkt erover na. Tegelijkertijd horen dergelijke risico’s bij je vak. Ik vind de cijfers en de statistieken op zich vooralsnog geruststellend: de meeste mensen hebben er niet veel last van. Dat is een fijn houvast. Je doet wat je kunt, je beschermt jezelf optimaal. Je gaat niet als een kip zonder kop naar een hoestende patiënt. Je bent als hulpverlener niet onaantastbaar. Dat zullen nu heel veel mensen beseffen. Je ziet in andere landen aan de cijfers dat het met hulpverleners ook niet goed kan aflopen.

Maar het loopt zoals het loopt. Die risico’s moet je op een gegeven moment van je afschudden.’’

,,Het mooiste van deze tijd is dat je als hulpverlener merkt hoeveel daadkracht, positiviteit en samenwerking er nu ontstaat. Als we dat uiteindelijk overhouden aan deze crisis, dan kan het echt winst zijn.’’

Meer over corona in deze regio:

Volg hier het liveblog over corona.

We houden een interactieve kaart bij met coronabesmettingen.

Hier vindt u meer artikelen over corona uit het Leidsch Dagblad.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.