KLM blijft vliegen op New York, stelt directeur Elbers bij WNL

KLM blijft vliegen op New York, stelt directeur Elbers bij WNL
Toestellen van KLM aan de grond.
© anp
Schiphol

KLM blijft voorlopig gewoon vliegen op New York. „Er zijn nog steeds Amerikanen die naar huis willen en Nederlanders die uit New York weg willen”, verdedigde KLM-directeur Pieter Elbers zich zondagochtend bij WNL op Zondag.

Vrijdag had de grootste vakbond voor cabinepersoneel VNC nog bij KLM gevraagd om te stoppen met de vluchten op New York. Omdat deze Amerikaanse stad momenteel de grootste coronabrandhaard is, voelt het cabinepersoneel zich niet meer veilig. Zij zijn bang om aan boord besmet te raken.

Personeel wil niet meer op New York vliegen

Elbers benadrukte dat op alle vluchten al zoveel mogelijk maatregelen zijn genomen om het personeel te beschermen. Ze mogen zelfs mondkapjes dragen. Voorverpakt eten en een flesje drinken worden op de intercontinentale vluchten op de stoel gelegd, zodat er geen contact nodig is. In New York verblijft het personeel in een hotel op de luchthaven, maar volgens de VNC blijft de onrust.

Elbers stelde bij WNL dat de meeste crewleden nog steeds durven te vliegen. „De maatregel van anderhalve meter afstand is aan boord niet altijd door te voeren. Waar mogelijk doen we dat wel. Het is een moeilijk dilemma. Met de huidige bezettingsgraad van 35 tot 40 procent is er aan boord veel plek.”

Terughalen

Deze zondag ging de uitgeklede dienstregeling in, waarbij nog maar tien procent van de vluchten wordt uitgevoerd. Daarbij ligt volgens Elbers de nadruk op repatriëring en vracht. Bij repatriëring gaat het om Amerikanen en Indiërs die terug willen en andersom Nederlanders die naar huis willen. „Daarom proberen we zo lang mogelijk te blijven vliegen. het is steeds aanpassen en daarbij zijn we afhankelijk van wat autoriteiten toestaan aan vluchten. Vergeet ook niet dat we op vluchten naar New York ook veel medische spullen meenemen.”

De impact van corona is wereldwijd gigantisch. „De luchtvaart is altijd wel opgeschrikt door zaken als 9/11, Sars en de aswolk. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Het is een verschrikkelijk beeld op Schiphol met al die stilstaande toestellen. Van KLM staan 170 toestellen stil. Voor miljarden wordt er niet gebruikt.”

Parkeren

Schiphol zet nu zelfs de Aalsmeerbaan in voor het parkeren van vliegtuigen. En vandaag neemt KLM versneld afscheid van de laatste zeven Boeings 747 voor passagiersvluchten.

Roemloos einde Queen of the Skies

De uitgeklede dienstregeling van KLM bestaat uit 25 intercontinentale bestemmingen en toch ook nog 32 Europese bestemmingen, zelfs nog op Brussel.

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.