Premium

Alvast tien tips voor een gezond(er) leven

Alvast tien tips voor een gezond(er) leven

Het boek ’Gezond van kop tot teen’ staat vol met tips en tricks voor een gezond(er) leven. Op verzoek van deze krant waren de vier experts bereid alvast een tiental gezonde algemene tips te geven.

Groenten

Eet veel groenten, meer dan je denkt nodig te hebben. Eet daarnaast een beetje biologisch vlees.

Bacteriën

Kom in het dagelijks leven in contact met levende bacteriën. Bijvoorbeeld bacteriën uit schone aarde of uit gefermenteerde voeding.

Stress

Je hoeft stress niet volledig te vermijden. Enige stress kan geen kwaad, zolang je maar voldoende momenten inbouwt waarop je echt volledig kunt ontspannen.

Bewegen

Beweging is belangrijk. Maar om het goed vol te kunnen houden, is het belangrijk een vorm van bewegen te zoeken die goed bij je past. Dus kies een manier van bewegen die je fysiek goed aankunt én die je leuk vindt.

Ontdekken

Ontdek welke voeding jij goed kunt verteren en verdragen. Wat bij de een bijvoorbeeld geen klachten geeft, levert bij de ander een ’opgeblazen gevoel’ op.

Energie

Doe meer dingen die je energie geven en doe juist minder dingen die alleen energie bij je weg slurpen.

Sociaal leven

Zorg voor een rijk sociaal leven. Dat kan desnoods ook online.

Groenten II

Veel mensen eten dagelijks te weinig groenten. De hoeveelheid groenten die je eet, kun je eenvoudig verhogen door het eten ervan niet te beperken tot alleen het avondmaal. Probeer bijvoorbeeld ook groenten toe te voegen aan het ontbijt, de lunch of de tussendoortjes. Een soep en salade werken als lunch bijvoorbeeld uitstekend. Zo haal je de norm van 250 gram groente per dag gemakkelijk!

Budget

Het komt voor dat mensen maandelijks meer dan honderd euro uitgeven aan diverse supplementen en vervolgens te weinig geld over hebben om verse voeding te kopen. Kijk daarom eens echt kritisch naar de supplementen die je slikt. Heb je ze echt nodig? In veel gevallen kun je het geld dat je bespaart met supplementen beter uitgeven aan verse en biologische voeding.

Bereiding

De manier waarop je je voedsel bereid is van grote invloed op de voedingswaarde van dat voedsel. Uit onderzoek is gebleken dat bij het stomen van voedsel de meeste nutriënten behouden blijven. Roerbakken is een goede tweede. Het koken in water zorgt ervoor dat veel vitamines en mineralen in het water weglekken, waardoor de voedingswaarde achteruit gaat.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.