Premium

Uitgaan in Leiden en omgeving zonder de deur uit te gaan

Uitgaan in Leiden en omgeving zonder de deur uit te gaan
Kraak & Smaak trad vorige week vrijdag op in een lege Wibar in Leiden, maar werd toch door enkele honderden mensen gezien.
© Foto Leonie van der Helm
Leiden

Theater dicht, museum dicht, club dicht, pub dicht. Ook in de Leidse regio is het uitgaansleven abrupt tot stilstand gekomen. Er is nog maar één podium over: internet. Nu het thuiszitten langer gaat duren, ontstaan er steeds meer initiatieven om uit te gaan zonder de deur uit te gaan.

De culturele en creatieve sector laat zich door dat vermaledijde coronavirus niet zomaar buitenspel zetten. Er is de afgelopen weken naarstig gezocht naar manieren om het publiek toch te blijven bedienen. En als dat niet meer in het echt kan, dan maar digitaal. Minder leuk natuurlijk, maar iets is beter dan niets.

De Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal moesten noodgedwongen zo’n honderd voorstellingen en concerten schrappen. Inmiddels is wel duidelijk dat die niet allemaal ingehaald kunnen worden. De podia plaatsen nu drie keer per week een cultuursnack op de sociale media om het publiek betrokken te houden.

Een ander initiatief uit Leiden is Culthelden. Het biedt een platform aan ’makers’ uit de stad en wordt gesteund door Cultuurfonds Leiden. Vorige week vrijdag was er een dj-set van Kraak & Smaak in een verder lege Wibar. Het werd live gestreamd en enkele honderden mensen waren er getuige van. Donderdag was de tweede editie vanuit cultureel centrum Marktsteeg 10, de thuisbasis van kunstenaar Casper Faassen.

De musea zetten ook volledig in op digitaal. Er zijn virtuele rondleidingen en soms nemen conservatoren de digitale bezoeker mee naar plekken waar ze anders nooit mogen komen. Maar ook in de musea knaagt het gemis. Doordat er geen kaartjes worden verkocht, is de sluiting een behoorlijke financiële aderlating en zit een deel van het personeel noodgedwongen werkloos thuis.

Toch probeert iedereen er het beste van te maken. Zo ziet de Nieuwe Kerk in Katwijk de aftrap van de jaarlijkse serie orgelconcerten in het water vallen. De geplande concerten in het voorjaar zijn allemaal afgelast. Slechts één concert ontspringt de dans.

Het openingsconcert van komende zaterdag gaat gewoon door. Zonder publiek uiteraard, maar via YouTube is het optreden van organist Marco den Toom en zandkunstenaar Gert van der Vijver in de lege Nieuwe Kerk wel te volgen.

Corona maakt creatief. Zoveel is wel duidelijk. Hieronder vier initiatieven die de afgelopen weken in allerijl zijn genomen om het thuiszittende publiek te vermaken.

Culthelden

Draaien in een verder lege Wibar in Leiden. Dat deed Kraak & Smaak vorige week vrijdag. Het was de aftrap van Culthelden.

Een aantal Leidse instellingen heeft de handen ineengeslagen om cultuur bij de mensen thuis te brengen. Cultuurfonds Leiden steunt dit initiatief financieel. Sophie Jansen zegt namens dit fonds: ,,Het is heel snel uit de grond gestampt. Kraak & Smaak was meteen enthousiast om het spits af te bijten.’’

De dj’s draaiden voor een lege dansvloer, maar via de livestream bleken er gemiddeld steeds 150 mensen mee te kijken. ,,Ik moest zelf ook even wennen aan het idee, maar het bleek hartstikke leuk te zijn.’’

Daarom was donderdagavond al de tweede editie. In Marktsteeg 10 ging kunstenaar Casper Faassen in gesprek met schrijver Nico Dijkshoorn. Ook trad René Oskam op met een aantal van zijn gedichten.

Sophie Jansen: ,,We doen het nu één keer per week, maar mijn droom zou drie avonden per week zijn. Steeds vanaf een andere locatie om zo het diverse culturele aanbod te laten zien’’

Meer informatie: www.culthelden.com

Lisser Art Museum

Net als alle andere musea moest het Lisser Art Museum (LAM) op vrijdag 13 maart zijn deuren sluiten. Nog diezelfde dag ontstond het idee om dan maar een Thuis Museum op te zetten.

,,Om de thuiszittende Nederlanders een hart onder de riem te steken of een glimlach op hun gezicht te toveren’’, licht directeur Sietske van Zanten dit initiatief toe. ,,Een dagelijkse portie positiviteit kan iedereen op dit moment wel gebruiken.’’

Het particuliere museum op het terrein van landgoed Keukenhof in Lisse is inmiddels ruim een jaar open en toont kunst die met eten, drinken en consumptie te maken heeft. Nu de deuren gesloten zijn, wordt er elke dag een kunstwerk uitgekozen, die met een daaraan gekoppelde opdracht wordt verspreid. Zo’n duizend mensen ontvangen dagelijks deze ’culturele snack’ in hun mail. Hij wordt ook op de sociale media geplaatst en zelfs bij een aantal zorginstellingen in de buurt op papier afgeleverd.

,,Kunst moet je eigenlijk live zien’’, vindt Van Zanten. ,,Wij hebben een aantal grote kunstwerken in het museum; die lenen zich niet zo goed voor het Thuis Museum. Het beeld moet in één foto te vangen zijn.’’

Zo werd aan het kunstwerk met bonbons van Peter Anton de vraag gekoppeld: als deze bonbons persoonlijkheden zouden zijn, welke was jij dan? Een andere opdracht was om elk uur een foto van de lucht te maken om op die manier de tijd te vangen. ,,We krijgen veel leuke reacties, dus voorlopig gaan we hiermee door.’’

Meer informatie: www.lamlisse.nl/thuismuseum

Pubquiz

Natuurlijk hoor je een pubquiz te spelen in een volle kroeg, biertje in de hand en gezellige mensen om je heen. Maar de coronacrisis leert opeens dat het ook anders kan: achter een beeldscherm.

,,En dan is het ook gezellig’’, concludeert Brent Renniers, die in Leiden het initiatief nam voor de Stay-at-home pubquiz. ,,Na vijf dagen quarantaine begon de verveling toe te staan en kwam ik met een aantal vrienden op dit idee.’’

Ze benaderden de Leidse bierbrouwerij Pronck, die het door de coronamaatregelen ook zwaar had. De winnaar van de pubquiz ontvangt een pakket met biertjes van Pronck, want een quiz zonder prijs kan natuurlijk niet.

,,Ik heb inmiddels vijf hosts die een quiz kunnen leiden’’, zegt Renniers. ,,Het loopt als een trein. We hebben er al een stuk of tien gedaan. Je kunt het met tien teams tegen elkaar opnemen. Vanwege de lockdown bestaat een team meestal uit twee mensen.’’

Meedoen is simpel. Op de website reserveer je een datum, je krijgt een bevestiging en een linkje om in te loggen. Deelname kost 5 euro per persoon. Daar worden Pronck en de quizmaster van betaald.

Naast een algemene quiz wordt er ook gewerkt aan een quiz over Leiden, over de 90’s, een filmquiz en een XXL-versie (twee in plaats van één uur).

Meer informatie: www.stayathomepubquiz.nl

Culturele snacks

Jochem Myjer, Introdans, Henry van Loon, Lucas & Arthur Jussen. Van al deze talenten zijn korte fragmenten op internet te zien.

De Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal zijn hard getroffen door de coronamaatregelen. Door zo’n honderd voorstellingen en concerten is een streep gehaald. De sensatie van podiumkunst is dat je het live ter plekke ervaart. ,,Maar als pleister op de wonde zijn we cultuursnacks op de sociale media geen plaatsen’’, zegt Monique Aalbers namens deze podia. ,,Korte fragmenten van niet meer dan vijf minuten van artiesten die bij ons optreden.’’

Eerst werd heel voortvarend elke dag een cultuursnack op internet geplaatst, maar inmiddels is dat teruggebracht tot drie keer per week. Gemiddeld wordt een fragment vijfhonderd keer bekeken; dat is een volle zaal in de Leidse Schouwburg.

Namens de schouwburg worden vooral cabaretfragmenten geplaatst. ,,Daar kun je makkelijk een scène uithalen, zoals die over ’Wadlopen’ in de laatste show van Jochem Myjer. Bij toneel is dat wat lastiger, omdat meestal een groter verhaal wordt verteld.’’

De Stadsgehoorzaal plaatst tot nu toe vooral klassieke muziek. Aalbers: ,,Maar we gaan ook andere soorten muziek plaatsen. Bezoekers mogen ook zelf met suggesties komen.’’

Meer informatie: www.leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.