Premium

Tientallen leerlingen in de regio kwijt door afstandsonderwijs: ’Soms gaan docenten zelfs op huisbezoek’

Tientallen leerlingen in de regio kwijt door afstandsonderwijs: ’Soms gaan docenten zelfs op huisbezoek’
Docenten proberen hun leerlingen op allerlei manieren bij de les te houden.
© Foto ANP/Koen van Weel
Leiden

Veel scholieren doen gewoon mee met het online onderwijs, maar dat geldt ook in deze regio niet voor alle leerlingen. „Je ziet dat scholen de eerste weken bezig zijn geweest met het uit de grond stampen van afstandsonderwijs, en dat nu de leerlingen beginnen op te vallen die van de radar zijn verdwenen”, vertelt hoofd Regionaal Bureau Leerplicht Senne Janssen.

Scholen schakelen Bureau Leerplicht pas in wanneer het ze zelf echt niet lukt om leerlingen te bereiken. Volgens Janssen gaat het in deze regio om ’enkele tientallen leerlingen’. Bestuurder Patrick Went van de stichting Openbaar Basisonderwijs Duin- en Bollenstreek (11 scholen, 3200 leerlingen) herkent het probleem. „Verschillende van onze scholen hebben te maken met leerlingen die moeilijk of zelfs niet te bereiken zijn. Maar ik schat het aantal waarmee in de eerste week van het afstandsonderwijs helemaal geen contact is geweest op minder dan tien. We hebben afgesproken dat zorgteams van de scholen aan de slag gaan om samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin en Leerplicht te kijken hoe we deze leerlingen toch kunnen bereiken. Maandag hoor ik in hoeverre dat is gelukt.”

Het aantal leerlingen dat alleen met grote moeite zo af en toe kan worden bereikt, is volgens Went een stuk groter. „Dan hebben we het over tientallen.”

Afstandsonderwijs

Google hangouts, Skype, facetime, microsoft teams, youtubefilmpjes: op allerlei manieren proberen docenten hun kinderen bij de les te houden. Frank de Wit, bestuurslid van de VO-raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs en bestuursvoorzitter van het Scala College in Alphen aan den Rijn: „Ik vind eigenlijk dat het heel goed gaat. Het is docenten binnen no time gelukt om afstandsonderwijs te organiseren en over het algemeen loopt dat prima.”

Maar feit blijft volgens De Wit: „Onderwijs op afstand is aanvullend bedoeld. De ontmoeting staat nog steeds centraal en dat ontbreekt nu. Dus nee, een volwaardig alternatief kan het nooit zijn. Maar: onze mentoren hebben intensief contact met de leerlingen en we hebben deze week besloten om hulp van buitenaf te vragen om de begeleiding nog beter te maken.”

„We lopen tegen drie zorgdoelgroepen aan”, vervolgt hij. „Leerlingen die bijvoorbeeld geen laptop hebben, om goed mee te kunnen doen. Die kunnen we helpen door Chromebooks te leveren. Dan zijn er nog de leerlingen die een ’complexere zorgvraag’ hebben. Hierin speelt de gemeente een coördinerende rol. Aan deze leerlingen bieden wij opvang op school aan. Dus niet alleen kinderen van ouders met vitale beroepen zijn bij ons op school welkom, maar ook leerlingen die die begeleiding anderszins nodig hebben. Uiteraard wel in beperkte mate, maar we zitten nog niet ’vol’. En dat is goed, want hoewel de groep nu nog klein is, zien we dat de behoefte toeneemt.”

De derde groep zijn de leerlingen die wel de faciliteiten hebben, maar bij wie de structuur thuis niet goed loopt. Die dus wat meer gestut moeten worden.”

Uitvallen

Woordvoerder Elsbeth van Beek van PROO Leiden herkent de maatregelen die scholen nemen om leerlingen die van huis uit minder gestimuleerd worden toch bij de les te houden. „Leerkrachten bellen die leerlingen aan het begin en aan het eind van de dag. En soms gaan ze zelfs op huisbezoek.”

Ook bij het middelbaar beroepsonderwijs raken leerlingen uit beeld nu zij niet meer naar de onderwijsinstelling hoeven te komen. Om hoeveel leerlingen het gaat, kan woordvoerder Pien van Buul van Mbo Rijnland niet zeggen. „Maar het heeft zwaar onze aandacht. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze straks uit gaan vallen.”

Lukt het echt niet, dan krijgt de leerplichtconsulent een melding. Hoofd Regionaal Bureau Leerplicht Senne Janssen: „We zien een overlap in leerlingen waar toch al zorgen om waren en leerlingen die nu niet goed kunnen aanhaken. Met jeugd- en gezinsteams kijken we wat we in deze gevallen kunnen doen. We proberen de leerlingen eerst zelf te bellen. Je merkt dat een telefoontje van de leerplichtconsulent toch vaak een ander effect heeft dan wanneer de school belt, of de ouders proberen te motiveren… Maar soms lukt dat niet. In het uiterste geval gaat er iemand langs om poolshoogte te nemen.”

Sancties

Echte sancties staan er niet tegenover dit soort verzuim. „Daar hebben we vanuit het rijk geen mandaat voor gekregen en dat is maar goed ook, zeg ik op persoonlijke titel. Immers: ouders en kinderen proberen het ook maar te rooien en dat is echt niet altijd makkelijk. We gaan in gesprek, proberen uit te vinden wat er voor een kind nodig is om de situatie te verbeteren. Soms is dat heel plat en moet er gewoon een laptop komen. Soms krijgen we een meer coachende rol.”

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.