Premium

Leidse fietser wenst vooral duidelijkheid, met het station als voorbeeld hoe het niet moet

Leidse fietser wenst vooral duidelijkheid, met het station als voorbeeld hoe het niet moet
Een van de stallingen bij het station.
© Archieffoto
Leiden

Aparte paden, overzichtelijke rotondes, verlichte tunneltjes en begrijpelijke verkeerstekens. Vraag een Leidse fietser wat er kan worden verbeterend voor tweewielers en dan blijkt ’duidelijkheid’ de allesomvattende noemer te zijn. Dat komt naar voren bij de fietsenquête van de gemeente waarvan de uitkomsten gisteren bekend werden gemaakt.

Het stadsbestuur wil nadrukkelijk meer en beter fietsverkeer in Leiden, waar 92 procent van de inwoners over een fiets beschikt en meer dan de helft hem ook dagelijks gebruikt. Uiteenlopende organisaties is gevraagd te helpen bij het opstellen van een omvangrijk fietsrapport dat later dit jaar uitkomt. Zo willen de studentenverenigingen aandacht voor de stallingsproblematiek rond de grote sociëteitsgebouwen aan Breestraat (Minerva), Boommarkt (Quintus) en Rapenburg (Augustinus). En verder grijpt reizigersvereniging Rover de gelegen aan om, ook vanwege het fietsaanbod, nogmaals te pleiten voor de komst van een treinstation bij de Merenwijk.

Méér

Bovenop die inbreng hield Leiden eind januari een fietstiendaagse waarbij vragen aan willekeurige voorbijgangers werden gesteld in tien verschillende wijken. Hoewel veel antwoorden voorspelbaar zijn (méér fietspaden, méér stallingen) blijkt dat duidelijkheid en overzicht de repeterende thema’s zijn.

Het moet bijvoorbeeld door kleur, materiaal en belijning zonneklaar zijn waar en hoe een fietspad loopt. Oversteekplaatsen, de regels, kruispunten, rotondes, borden; alles moet overduidelijk naar voren komen. Dat maakt het veiliger en trekt meer inwoners over de streep om op de fiets te stappen. En het liefst moeten de fietsbanen goed verlicht zijn, vrij van ijs in de winters en zonder hobbels of zwerfvuil.

De directe omgeving van het station wordt in de peiling vaak opgegeven als het beste lokale voorbeeld van hoe het niet moet. De Breestraat komt in dat rijtje op plek twee. De gemeente constateert ook dat een aantal respondenten meldt dat de fietsrestricties bij dat station, waar niet goed gestalde tweewielers direct worden afgevoerd, te streng is. Maar diezelfde lokale overheid is wel verheugd dat de ongeveer 300 ondervraagden nu al het gemiddelde rapportcijfer 7,3 geven voor Leiden als fietsstad.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.