Constructiefout hefbrug Boskoop al in 2012 aangestipt door Oranjewoud

Erna Straatsma
Alphen aan den Rijn

De constructiefout in de Boskoopse hefbrug is al in 2012 aangestipt door ingenieursbureau Oranjewoud. Dat blijkt uit documenten die door Omroep West zijn opgevraagd bij de provincie Zuid-Holland.

Via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) heeft Omroep West een groot aantal stukken in handen gekregen over de onderhoudsgeschiedenis van de hefbrug, die in oktober 2019 dicht ging. Gedeputeerde Floor Vermeulen nam dat besluit na onderzoek van het Ingenieursbureau Rotterdam (IBR), dat een mogelijk gevaarlijke situatie aankaartte en onmiddellijke sluiting adviseerde.

Versterking

Oranjewoud inspecteert in 2012 de hefbrug in Waddinxveen, die vrijwel identiek is aan die in Boskoop, en keurt die op een aantal punten af. Versterking is noodzakelijk, concludeert het ingenieursbureau, om de constructie weer veilig te maken. Het bureau merkt in zijn onderzoeksrapport op dat versterking ook in Boskoop noodzakelijk is. ’Aangezien de hefbrug Waddinxveen identiek is aan de hefbrug Boskoop gelden bovenstaande versterkingsmaatregelen ook voor de hefbrug Boskoop.’

Beide hefbruggen over de Gouwe hebben stalen constructies, zijn in 1935/36 gebouwd en zijn rijksmonumenten. In 1990 is de hefbrug in Boskoop verbreed met fietspaden en is de onveilige constructie ontstaan. In Waddinxveen is de brug ook verbreed, maar daarna versterkt. Dat is in Boskoop niet gebeurd, ondanks de aanbevelingen van Oranjewoud in 2012.

Na de ontdekking van roest op de Boskoopse brug, in september 2019, schakelt de provincie eerst aannemer Hollandia in en daarna IBR, voor een second opinion. Het Rotterdamse ingenieursbureau verwijst al snel naar naar het rapport van Oranjewoud uit 2012. ’Daar lees je dat de brug onder het afkeurniveau ligt’, citeert Omroep West uit het IBR-rapport. ’Er is een aantal maatregelen die je moet nemen. Anders gaat er iets kapot in de brug en kun je niet overzien wat er gaat gebeuren als die bezwijkt. Zeven jaar lang zijn er geen maatregelen genomen. Het zou verwijtbaar zijn als je nu niet de brug afsluit.’

Sluiting

Vermeulen besloot op 10 oktober 2019 tot onmiddellijke sluiting van de hefbrug en kondigde een onderzoek aan. De VVD-gedeputeerde kon niet verklaren waarom de brug al jaren een constructiefout had waar nooit wat aan gedaan is. Op 20 november ging de brug, na enkele aanpassingen, weer open.

De provincie wil niet reageren op de kwestie, in afwachting van een onderzoeksrapport van de Eenheid Audit en Advies. De resultaten van dit onderzoek worden na het meireces besproken door gedeputeerde staten. In de tweede helft van mei krijgen Provinciale Staten de bevindingen te lezen.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.