Premium

Column Krijg nou wat!?: Dreigen met rente van drie cent helpt!

Column Krijg nou wat!?: Dreigen met rente van drie cent helpt!

We krijgen op de redactie regelmatig paniekerige mailtjes van lezers die een aanmaning hebben gekregen omdat ze een rekening niet betaald hebben.

Vaak gaat het om ongevraagde pakketjes, die toegezonden worden nadat je eerst een gratis proefpakket hebt gehad. Ongevraagd, niet besteld, dus niks aan de hand: gewoon niet betalen. Maar de dreiging van extra kosten en de aankondiging van een deurwaarder doet mensen vaak schrikken. Als het om kleine bedragen gaat, betalen veel mensen toch maar. ’Voor de gemoedsrust’. Bedrijven weten dat en maken er dus misbruik van.

Maar andersom kan het ook! Zo bestelde ik op de laatste dag van februari koormuziek. Twee mooie nummers, maar eentje was niet direct leverbaar. Het andere wel, maar bleek een verkeerde bezetting van de stemmen te hebben. Dus dat nummer kon teruggestuurd. Bedrijven zijn volgens de wet verplicht om het betaalde bedrag binnen veertien dagen terug te storten.

In mijn geval gebeurde dat niet. Een ook het niet leverbare nummer was na twee maanden nog steeds niet bezorgd, dus ik had er genoeg van. Een bedrijf krijgt namelijk een termijn van 30 dagen om een product te leveren. Anders kan de klant het contract ontbinden of moet er in ieder geval een nieuwe leveringstermijn worden afgesproken. Niks van dat alles gebeurde.

Ik besloot de gehele opdracht te annuleren en stuurde een mail, waarin in de druk een beetje opvoerde. Ik ’eiste’ betaling voor een bepaalde datum want anders zou ik het bedrijf in gebreke stellen vanwege het niet nakomen van de wettelijke regels en rente gaan vragen. Nou zou dat rentebedrag bij een vertraagde betaling van 14 dagen wel drie cent zijn, maar het hielp. Op de dag voor mijn deadline stond het gehele bedrag weer op mijn bankrekening. Grenzen stellen werkt.

Dat was ook zo, toen er jaren terug in een ver buitenland een vervelend ongelukje gebeurde in een restaurant. We konden pas na terugkomst in Nederland de schadebalans opmaken, maar de baas van het restaurant liep niet zo hard om de kosten te vergoeden. Daarom ging er een brief de deur uit met een harde deadline en de melding dat we hem voor het gerecht zouden slepen. Een dag voor onze deadline bezorgde de postbode een postwissel. Met het gevraagde bedrag.

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.