Premium

Het blijft worstelen met de steun aan Leidse en Leiderdorpse zelfstandigen

Het blijft worstelen met de steun aan Leidse en Leiderdorpse zelfstandigen
Leiden

Ondanks geruststellende woorden van burgemeester en wethouders vorige week woensdag, wachten nogal altijd Leidse en Leiderdorpse zelfstandig ondernemers op de steun die zij eind maart aanvroegen.

Het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) van de gemeente Rotterdam werkt met man en macht om alle aanvragen te verwerken, maar loopt nog achter. Naar verluidt moeten 23.000 aanvragen handmatig worden verwerkt (sinds 3 april gaat het via een online formulier), waarvan 1700 uit Leiden en Leiderdorp. Met een stortvloed zoals de coronacrisis opleverde, was geen rekening gehouden toen Leiden en Leiderdorp de uitvoering van ondernemerssteunregelingen daar vorig jaar onder brachten.

,,De ervaring leert dat het centraliseren van veel handmatig repeterend werk op één plek vrijwel altijd leidt tot schaalnadelen’’, schreef een van de gedupeerde ondernemers aan de gemeente nadat hij vorige week in het Leidsch Dagblad las over de chaos bij RBZ. ,,Dat blijkt ook nu. Kleinere gemeenten die de regeling zelf uitvoeren, lijken dit behoorlijk voor elkaar te hebben. Ik hoop van harte dat jullie deze rotzooi snel oplossen, maar vrees het ergste.’’

Hij klom vooral in de pen omdat burgemeester en wethouders van Leiden beweerden dat getroffen ondernemers het konden oplossen met één telefoontje naar RBZ. Een voorschot zou dan nog diezelfde dag worden geregeld. ,,Dit is niet waar. Ik heb namens twee mensen twee keer met dit nummer gebeld. Het enige wat gebeurde was dat de beambten die opnamen, en die eigenlijk ook niet zo goed wisten wat ze met de bellers aan moesten, de contactgegevens opnamen en beloofden dat er binnen maximaal vijf werkdagen contact zou worden opgenomen. Er werd niets gecontroleerd. Er werd ook helaas ook geen contact opgenomen, laat staan dat er een (voorlopige) uitkering is gedaan.’’

Inmiddels heeft hij zijn voorschot overigens wel ontvangen. ,,Maar ik weet dat van zes zaken die ik ken, ik de enige ben die tot dusver wat heeft gekregen. Ik denk dat gemeente Leiden van Rotterdam te rooskleurige cijfers krijgt.’’

Wachtenden

Ook Ronald van Egmond van lunchroom ShowPain op het Meubelplein in Leiderdorp heeft geprobeerd contact te krijgen met het RBZ. „Ik belde en kreeg een bandje dat er nog ’minstens vijf wachtenden’ voor mij waren. Na een uur wachten waren er nog steeds minstens vijf wachtenden voor me. Toen heb ik maar opgehangen.”

Leidenaar Van Egmond vroeg zijn overheidssteun zeven weken geleden aan en heeft nog steeds niets gehoord. „En als ik met mijn DigiD inlog op de website van het RZB om te kijken wat de status van mijn aanvraag is, dan staat er ’ontvangen’. Er is dus nog niks mee gebeurd. Ik heb ook een aanvraag broodnood gedaan. Ook niks van gehoord.”

Hij zou een steuntje in de rug heel goed kunnen gebruiken, want de bodem van zijn spaarpot is in zicht. „Maar je kan zo’n beetje doodvallen, daar komt het op neer. Ik betaal wel al 18 jaar belasting, maar je krijgt er niks voor terug.” In arren moede heeft hij ten slotte maar gewoon de gemeente Rotterdam gebeld, waar de RBZ onder valt. „Kreeg ik een ambtenaar aan de telefoon die zei: meneer, het is een complete chaos. Ik schaam me gewoon dat ik voor de gemeente Rotterdam werk.”

Belangenvereniging Ondernemend Leiden baalt van de wanordelijke gang van zaken, zegt manager Stadsbreed Erwin Roodhart. Hij heeft er echter vertrouwen in, dat het nu echt gauw op orde is. ,,We zijn wat dat betreft gerustgesteld door de beantwoording van vorige week dat ze er bovenop zitten en met tweehonderd man extra enorm hebben opgeschaald. Maar we houden het in de gaten. Er is ook afgesproken dat we hierover voortaan wekelijks een update krijgen in het crisisteam.’’

Klachten

De gemeente Leiden laat weten het ook erg vervelend te vinden dat sommige ondernemers zo lang moeten wachten. ,,We nemen bij vragen direct contact op. Ook wij noteren dan de benodigde gegevens en melden deze bij RBZ, waarna zij in vrijwel alle gevallen direct tot uitbetaling over gaan’’, aldus een woordvoerder. Daarbij wel een kanttekening: ,,Bij enkele van deze klachten bleek dat de ondernemer niet in aanmerking kwam voor de TOZO-regeling en het daar niet mee eens is.’’

Exacte cijfers heeft de gemeente Leiden nog niet over het aantal nog uit te betalen aanvragen.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.