Premium

Leidenaars helpen thuiswonende ouderen met beeldbellen: ’Ik kan mijn vrouw weer zien’

Leidenaars helpen thuiswonende ouderen met beeldbellen: ’Ik kan mijn vrouw weer zien’
Al acht weken is de 92-jarige Henk Tiesma aan huis gekluisterd: dank zij een clubje Leidenaars ziet hij zijn familie nu dankzij beeldbellen
© Foto Isabelle Moens
Leiden

Al acht weken is de 92-jarige Henk Tiesma aan huis gekluisterd. Zijn vrijwel dagelijkse bezoekjes aan zijn vrouw in verpleeghuis Ommedijk in Leiderdorp zijn vanwege het bezoekverbod weggevallen. ,,Maar gelukkig kan ik sinds kort beeldbellen. Dan zie ik mijn vrouw en kinderen.’’

De Oegstgeestenaar is een van de 49 inwoners van Leiden en omgeving die door de vrijwilligers van ’Blijf in Beeld Leiden’ tijdens deze coronaperiode al gratis aan een smartphone zijn geholpen. Nu ouderen zoveel mogelijk thuis moeten blijven, alle activiteiten zijn stopgezet en bezoek ook wordt afgeraden, ligt eenzaamheid op de loer. ,,Ik kreeg een brief van Radius (welzijnsorganisatie, red.) waarin iets over de smartphone stond’’, vertelt Tiesma. ,,Dat leek mij wel wat.’’

Enige lijntje

Het initiatief komt van Charlotte Poot (27). De LUMC-onderzoeker deed in coronatijd boodschappen voor een 70-jarige vrouw. ,,Toen we twee weken in een lockdown zaten zei ze dat ik haar enige lijntje naar buiten was. Dat zette mij aan het denken.’’

Op internet zocht ze naar ideeën om isolement onder thuiswonende ouderen te voorkomen. ,,In Breda worden oude smartphones ingezameld, gebruiksklaar gemaakt en uitgedeeld. Ik nam contact op en vervolgens begon ik eenzelfde project in Leiden en omgeving.’’

Haar initiatief sloeg meteen aan. Smartphones worden spontaan aangeboden en ouderen tonen belangstelling. Poot kreeg steun van diverse fondsen, Zorg en Zekerheid, welzijnsorganisaties en de gemeente Leiden. KPN stelde de simkaarten met drie maanden gratis internet beschikbaar.

Poot kon het werk niet meer alleen af. Isabelle Moens (23), de masterstudent geneeskunde en’Vitality and Ageing’ ging haar helpen. ,,Ik zou deze maanden voor een eindstage in Japan zijn, maar door de coronacrisis ging het niet door’’, vertelt ze. ,,Ik heb dus tijd over.’’

Buddy

Ze coördineert nu de acht vrijwilligers die meehelpen. Iedere vrijwilliger ofwel buddy wordt gekoppeld aan een oudere. Een buddy maakt een smartphone gebruiksklaar en geeft instructies. De senior kan met vragen altijd bellen met zijn of haar buddy.

De nieuwe smartphonebezitter moet met zo weinig mogelijk handelingen kunnen beeldbellen via Whatsapp. Moens: ,,Het wachtwoord gaat eraf en op het scherm verschijnt alleen een Whatsappicoontje. Ook voeren we een aantal contactpersonen in. De beller hoeft alleen maar op het Whatsappicoontje te drukken, vervolgens op de contactpersoon en de camera.’’

Het lijkt zo simpel, maar dat is het niet voor iedereen, merkt Moens. Ze bezoekt zelf ook ouderen om ze wegwijs te maken met hun nieuwe beeldtelefoon. ,,We vertellen in de deuropening of in de tuin - op afstand - welke drie handelingen ze moeten doen. Zo’n uitleg duurt gemiddeld een tot anderhalf uur. Twee dagen later vragen we of de man of vrouw ons wil bellen. Dan zien we gelijk of het lukt. Door veel te oefenen, lukt het bij de meesten uiteindelijk wel.’’

Intussen druppelen de aanvragen binnen. Geen probleem, want er zijn nog smartphones genoeg. ,,We bellen de oudere gelijk op en hopen met een of twee dagen de smartphone te kunnen brengen’’, zegt Moens.

Ook kwam er al een aanvraag uit Groningen, maar dat is te ver weg. ,,We hopen dat overal in Nederland soortgelijke initiatieven ontstaan. Wij zijn altijd bereid ze met adviezen op gang te helpen.’’

Kinderen

Meneer Tiesma kan na een maandje aardig overweg met zijn smartphone, vertelt hij tijdens een beeldtelefoongesprek. ,,Lukt het niet, dan bel ik Isabelle’’, verwijst hij naar zijn buddy, die nu bij hem in de tuin zit. De dagen zijn lang voor de hoogbejaarde. ,,Mijn kinderen komen nu niet veel. Mijn dochter werkt in een verpleeghuis, zij durft al helemaal niet meer te komen. Het is fijn dat ik ze dan toch via de telefoon zie.’’

Ook met zijn vrouw probeert meneer Tiesma soms te beeldbellen. ,,Zij snapt het niet zo goed. Ik ben blij dat ik haar wel kan zien. Vanmiddag mag ik voor het eerst na acht weken weer naar haar toe: een half uurtje en met een mondkapje voor. Ze gaat erg hard achteruit, zei de arts.’’

https://www.blijfinbeeldleiden.nl/ of 06-44595123 (Charlotte Poot)

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.