Premium

Loeren bij de boeren: Ravensbergen schaakt op meerdere borden

Loeren bij de boeren: Ravensbergen schaakt op meerdere borden
Paul Ravensbergen staat met zijn mobieltje een klant te woord.
© Foto Hielco Kuipers

Het Leidsch Dagblad volgt een jaar lang vijf boeren uit de regio. De agrariërs vertellen over hun werk, hun passie, hun problemen en hun oplossingen. Elke week is er een verslag vanaf een van de agrarische terreinen. Vandaag voor de zevende keer op bezoek in Rijnsburg bij Lilies of Life waar Paul schaakt op meerdere borden.

Geroutineerd haalt Paul Ravensbergen zijn mobiel tevoorschijn. Een koper meldt zich om nog een order voor de volgende ochtend door te geven. „Je hebt geluk, want ik heb ze net gesneden”, meldt hij terwijl hij de order in zijn hoofd opslaat. Dan bergt hij zijn mobiel weer op en gaat door met het klaarzetten van de karren vol lelies die ’s avonds nog naar de veilingen van Naaldwijk, Rijnsburg of Aalsmeer worden gebracht.

Want bloemen snijden, doet Ravensbergen niet. „Ja, op zaterdag als er een paar bosjes van een bepaalde kleur nodig zijn. Maar anders heb ik daar echt geen tijd voor. En met de coronacrisis helemaal niet, want je moet nu extra je best doen om de bloemen te verkopen.”

Het is middag en de ochtendspits is voor Ravensbergen achter de rug. De drukte begint al vroeg. Elke morgen om vijf uur zit hij achter zijn computer in de schuur, telefoon aan zijn oor. Aan de muur hoezen van lelies en boven zijn hoofd briefjes. „Die zijn van Niels want hij vervangt mij tijdens de vakantie. Zo heeft hij snel overzicht en mij zit het niet in de weg.”

Het eerste uur is hij bezig om te kijken hoeveel en welke lelies uit de eigen webshop of bij de groothandel zijn verkocht. Klanten worden gebeld en er wordt overlegd. „Als iemand één blik, zo noemen verkopers de verpakking van de lelies, koopt, is het transport duur. Dan kijken we of er nog wat bij kan.”

Veilingklokken

Om zes uur wordt de webwinkel gesloten. Dat is het tijdstip dat de veilingklokken gaan draaien. Ongeveer dertig procent van de lelieproductie wordt voor de klok gebracht zodat Ravensbergen kan zien wat de dagprijs van de lelies is. „De veilingklok is onze etalage en we weten daardoor hoe de markt is. Vaak zie je al hoe het gaat worden, want als kopers verwachten dat de prijs stijgt dan wordt er veel van tevoren via de webshop besteld. Vandaar dat we de shop sluiten om zes uur ’s morgens.”

Voor Ravensbergen betekent dat hij twee uur de tijd heeft om alle orders van de verschillende kopers klaar te zetten op de karren. Als er te weinig is van een bepaalde kleur, dan kan hij nog aan de kwekerij vragen om extra bij te snijden. Om acht uur is er overleg met de vervoerder die een half uur later de klaargezette lelies ophaalt en naar de kopers op de Rijnsburgse veiling brengt. Vandaaruit worden de bloemen eventueel naar andere veilingen gebracht.

Voor Ravensbergen is het dan tijd voor de volgende deadline: het bijwerken van de prijzen in de webshop aan de hand van de klokprijzen. „’s Morgens is het een hoop stress. Je bent continue aan het schaken op meerdere borden. Er is contact met de kwekerij waar Jaap en Niels lopen, met onze verkoper Michel van Marwijk die klanten bezoekt en met kopers via de computer en de telefoon. Daar moet je wel tegen kunnen. Helemaal in de laatste weken met de coronacrisis waarbij de prijzen veel lager zijn dan normaal.”

Noordwijkerweg

De rest van de dag regelt hij de nieuwe bestellingen die weer via de computer binnenkomen en worden de karren voor de drie veilingen van de volgende ochtend klaargezet. Zoveel rood, zoveel geel, met stuifmeeldraden of zonder. Desnoods stapt hij in de auto om extra bloemen te halen aan de Noordwijkerweg waar ook lelies worden geteeld.

Tussendoor overlegt hij met Jaap die de bollen aankoopt en de planning regelt over wensen van kopers. „We telen bijzondere soorten, soms exclusief voor één koper. Normaal ga ik ook af en toe naar de veiling om te horen of er wensen zijn bij de kopers. Als er meer vraag is naar een bepaalde soort moeten we eerst de bollen hebben en zorgen dat ze geplant worden. Je hebt dus ook een lange termijn planning in je hoofd. Alles moet kloppen. Maar als alles dan weer is gelukt en iedereen de juiste bloemen heeft gekregen en tevreden is, heb ik een topdag.”

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.