Premium

Sterrenrestaurant De Moerbei houdt ’afhaaloptie’, net als La Diva en Villa de Duinen

Sterrenrestaurant De Moerbei houdt ’afhaaloptie’, net als La Diva en Villa de Duinen
Restaurant La Diva verpakt de bezorgmaaltijden.
© Foto Hielco Kuipers

Bij restaurants bevalt het bezorg- of afhaalconcept zo goed, dat een aantal al heeft besloten om ermee door te gaan, ook nadat de beperkingen worden opgeheven. Villa de Duinen in Noordwijk aan Zee bijvoorbeeld, maar ook La Diva in Leiden en zelfs sterrenrestaurant De Moerbei in Warmond zien brood in het ’thuis afmaak-diner’. „Mensen sturen achteraf foto’s van het resultaat op het bord. Echt heel erg leuk”, vertelt Anjo de Bont van De Moerbei.

„In juni gaan we weer open, maar de afhaal blijven we erbij doen” vervolgt De Bont. Het verandert wel, we bieden na 1 juni alleen nog driegangenmenu’s aan. Niet meer à la carte, want dan wordt het te veel, naast het reguliere restaurantwerk.”

En dat, terwijl De Moerbei aanvankelijk helemaal niet mee wilde doen met de alternatieve optie, toen corona uitbrak. „We waren gewoon dicht gegaan, maar na een week was alles wel gepoetst en geschilderd en werden de jongens gek van het thuis zitten. In een paar dagen tijd hebben we het toen helemaal opgezet: bakjes geregeld om de boel in te kunnen pakken, met z’n allen om tafel om de gerechten samen te stellen. Want niet alles is geschikt om thuis te eten. Sommige restaurants bieden friet aan, maar dat vinden wij weer niet handig. De patat wordt al slap zodra je deur uitloopt.”

Het werd een groot succes. ,,Zaterdag hebben we de website zelfs dicht moeten zetten, want mensen bleven maar bestellen. Kijk, we zijn natuurlijk ontzettend blij als we straks weer iedereen kunnen zien en verwelkomen, maar ook na 1 juni gaat het een andere tijd worden. Oudere mensen zijn wellicht toch wat voorzichtiger voor ze de deur uit gaan. Voor hen is en blijft dit een heel fijn alternatief.”

Schermen

Zo ziet ook Frank Hakkenberg van het Leidse La Diva de nieuwe thuisservice. „We merken dat er een groep is voor wie dit een uitkomst is. Het is een veel groter succes dan we vooraf gedacht hadden. Er zijn mensen die vanwege hun gezondheid liever thuis blijven, maar denk ook aan ouders met kleine kinderen, die ’s avonds niet de deur uit kunnen.”

Het biedt Hakkenberg ook compensatie voor de teruggang in het aantal couverts. „We hebben nu elf tafels, na invoering van alle maatregelen blijven daar negen van over. We zetten glazen schermen tussen de tafels en er worden nieuwe tafelbladen gemaakt. Ik geloof wel dat de situatie tijdelijk is, maar dat tijdelijke kan natuurlijk nog zo een jaar duren. We gaan overigens wel in de hoeveelheid afhaalmenu’s terug. Onze keuken is niet heel groot en er is weinig afzetruimte. Vrijdag en zaterdag hebben we 160 menu’s verkocht: veel meer dan het aantal gasten dat we normaal in het restaurant hebben. Op Moederdag zijn er meer dan tweehonderd menu’s besteld. Daar kunnen we na 1 juni niet mee doorgaan, dat zou veel te veel worden. In eerste instantie denken we op weekenddagen aan 25 tot dertig menu’s per dag, in totaal zo’n vijftig per week. Dat compenseert de omzet die wegvalt.”

Logistiek is het goed te doen. „Ik sta alleen in de keuken, maar kan natuurlijk heel veel vooraf doen. Op de dag dag zelf ben ik nog maar een paar uurtjes bezig. En ook ons bestelsysteem werkt inmiddels goed. Het bijzondere van deze hele periode is natuurlijk dat dit soort ontwikkelingen ineens in sneltreinvaart gaat. Normaal heb je maanden nodig om het een beetje op niveau te krijgen, maar nu hebben we alles binnen paar weken geleerd.”

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.