Brief burgemeesters aan Duitsers: blijf thuis met Pinksteren!

Venlo

Namens alle vijftien burgemeesters van Noord- en Midden-Limburg heeft voorzitter Antoin Scholten van de Veiligheidsregio Limburg Noord vrijdag een brief geschreven waarin Duitsers wordt gevraagd om met Pinksteren niet naar Limburg te komen. De open brief is gestuurd naar Duitse regionale media.

Scholten, tevens burgemeester van Venlo, dankt de Duitsers dat ze gehoor hebben gegeven aan een eerdere oproep om met Hemelvaart niet in Limburg te komen winkelen. Scholten toont zich "blij en dankbaar dat u niet met velen bent gekomen". Hij wijst op het gevaar van verspreiding van het coronavirus als te veel mensen dicht bij elkaar komen.

"We hopen dat u dit nog even kunt volhouden", schrijft hij. "Want ook het komende pinksterweekend zal de verleiding groot zijn Noord- en Midden-Limburg te bezoeken - iets waarover we ons onder normale omstandigheden zouden verheugen. We vragen u echter als buur naar buur, om niet te komen als het niet echt nodig is."

Maatregelen

De veiligheidsregio maakte vrijdagavond bekend welke maatregelen met Pinksteren genomen worden om de dan gebruikelijke Duitse drukte in Venlo en Roermond in te tomen. Met Hemelvaart ontstonden er met name bij de Designer Outlet in Roermond rijen wachtende Duitse koopjesjagers, zowel voor de ingang van het merkendorp als voor de winkels zelf. De extra maatregelen die in Venlo en Roermond met Hemelvaart golden, blijven ook met Pinksteren van kracht, aldus de veiligheidsregio.

Zo kunnen in Venlo parkeergarages en straten worden afgesloten bij te grote drukte. Bij het Outlet in Roermond mogen niet meer dan 3000 mensen naar binnen. Bij grotere drukte moeten mensen voor de ingangen wachten tot andere bezoekers weggaan. Ook in de winkels van het merkendorp moet de anderhalve meter gegarandeerd zijn. Met Hemelvaart leidde dat ertoe dat mensen soms meer dan een uur in rijen voor winkels in het winkelcentrum stonden.

Meer nieuws uit Binnenland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.