Rubriek Hanneke Maakt Het Zelf: Langzaam werkt het allerbeste

Ik kan er niet meer onderuit. De afgelopen jaren ben ik veel te dik geworden. Niet monsterlijk vet of zo hoor, maar wel dikker dan mooi is voor mijn bouw.

In de loop der jaren heb ik me gewoon teveel laten gaan. ’s Avonds een fles wijn opentrekken, lekkere snack erbij, in de auto altijd wat te snoepen, lekkere cake in de oven, muffins met chocolade en banaan voor mij en de kinderen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Totdat ik een maand geleden na lange tijd weer eens op de weegschaal ging staan en me helemaal kapot schrok. Een crashdieet wilde ik niet meer. Dat heb ik ooit gedaan. Ik hongerde mezelf min of meer uit en was in drie maanden tijd negen kilo kwijt. Maar.....dat zat er dus een jaar later gewoon weer aan. En ik kreeg er nog wat kilo’s gratis bij ook. Later las ik dat je lichaam in de spaarstand gaat als je jezelf te weinig voedsel geeft en dus op een gegeven moment alle energie vasthoudt die het krijgt.

Ik besloot het anders te doen. In de loop van de tijd had ik alle kookboeken van Pascale Naessens al verzameld, waar ik af en toe al wat uit kookte. Het zou voor mij een combinatie worden van zogeten ’intermittent fasting’ (leg ik zo uit) en volledig koken uit haar boeken, waarin alle recepten low-carb (koolhydraat-arm) zijn en soms zelfs aan het ketodieet voldoen. Het ketodieet is me te strikt en is ook niet geschikt voor de lange termijn. Maar ik maak nu al een maand lang recepten uit haar boeken en dat bevalt me uitstekend.

Zoals gezegd combineer ik dat met ’intermittent fasting’, dat is vasten met tussenpozen. Je kunt dat op meerdere manieren doen. Een dag of dagen per week echt vasten of kiezen voor het zogeheten 16:8 principe. Dat betekent per etmaal zestien uur niet eten en acht uur wel (niet aan een stuk door natuurlijk!). Ik ontbijt om elf uur ’s ochtends, eet rond drie uur een lunch en rond half zeven een avondmaaltijd. Lukt echt prima en ik heb echt geen honger daarna. Bij de maaltijden van Pascale Naessens combineer je vlees, vis of kaas met heel veel groenten. Alleen eet je er geen rijst, pasta, aardappels of brood bij.

Je verliest er niet zo snel veel kilo’s mee als met een crashdieet, maar het is veel langer prima vol te houden. Ik was overigens erg blij toen ik onlangs voor het eerst in een maand weer op de weegschaal stond: vijf kilo eraf! In het begin schijn je vooral vocht te verliezen en later gaat het wel minder snel met afvallen. Maar ik kies liever voor langzaam afvallen en aan een andere levensstijl wennen dan dat gedoe met uithongeren. Op deze manier word ik zo weer net zo slank als vroeger, let maar op.

Recept: Gebakken peer met geitenkaas

Werk: 5 minuten; gaartijd: 10 minuten. Voor 2 personen.

Ingrediënten:

2 grote plakken geitenkaas; 3 peren, krulsla; 2 takjes verse rozemarijn; een handvol walnoten. Voor het sausje: 3 eetlepels honing; 3 eetlepels olijfolie; 1 eetlepel balsamicoazijn; sap van een halve limoen.

Bereiding:

Snijd de peren in kwarten en verwijder het klokhuis, maar schil ze niet. Bak ze ongeveer 10 minuten in olijfolie op een zacht vuur tot ze gaar zijn. Rits de blaadjes van de rozemarijntakjes en bak ze mee. Meng voor de dressing de honing met de olijfolie, de balsamicoazijn en het limoensap. Kruid met zwarte peper. Was de sla. Leg op een bord de krulsla, leg de gebakken peren in een ster en in het midden de geitenkaas met daarover de dressing. Werk af met de noten, wat zwarte peper en eventueel wat extra olijfolie.

Tip: Als je droge geitenkaas gebruikt, kun je die heel kort aan beide kanten bakken. Zo krijg je een heerlijk korstje. Dat werkt niet met verse geitenkaas, want die kun je niet bakken.

De kookboeken van Pascale Naessens verschijnen bij uitgeverij Lannoo.

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.