De juridische helpdesk is wat Ernst van Win betreft een blijvertje: ’Bedrijven die nu niet op duurzaamheid inzetten missen een kans’

Ernst van Win: ,,Wij horen als eerste wat er speelt en waar bedrijven mee bezig zijn.’’

Ernst van Win: ,,Wij horen als eerste wat er speelt en waar bedrijven mee bezig zijn.’’© Foto Hielco Kuipers

Binnert-Jan Glastra
Leiden

Het zou mooi zijn als juridische corona helpdesk van het Leidse De Clercq advocaten en notariaat een permanent vervolg krijgt. Dat zegt mede-eigenaar Ernst van Win, die de afgelopen maanden zag hoeveel behoefte daaraan is en hoeveel profijt ondernemers ervan kunnen hebben.

De gratis helpdesk die het Leidse advocatenkantoor kort voor de ’intelligente lockdown’ in het leven riep om ondernemers wegwijs te maken in de nieuwe en snel veranderende regelgeving, is een groot succes gebleken. Nog altijd krijgt het bedrijf dagelijks veel appjes, chatverzoeken en mails. De verzameling blogs op de website (declercq.com/corona) is gegroeid tot boven de zestig en biedt juridische kennis voor elke ondernemer, van drooggevallen zzp’er tot hedgefundwerende multinational. ,,Als je ze allemaal leest, heb je alles wat je wilt weten’’, aldus Van Win.

Het zal het De Clercq aan naamsbekendheid, goodwill en eruit voortvloeiend betaald werk vermoedelijk geen windeieren leggen, maar daar is het niet om begonnen. ,,Er was veel onduidelijk in het begin, het was een volstrekt onzekere situatie. Voor ons ook. Wij wilden ook gewoon weten wat dit voor ons zou betekenen. Bovendien creëerde het een grote verbondenheid binnen onze teams. Het hield ons bezig en gaf ons intern ook idee dat we er grip op hielden. Mensen zaten niet thuis zonder werk maar gingen erover nadenken en erover schrijven. Het gaf veel creativiteit.’’

Studeren

En als een grote groep specialisten daar al even serieus op moest studeren, hoe lastig moest het dan wel niet zijn voor andere ondernemers? ,,We wilden natuurlijk ook weten wat dit betekende voor onze relaties. Het gaf ons een soort van doel, om dat duidelijk te maken en te kijken hoe wij ze daarbij konden helpen. Dat zit ook een beetje in ons, in de traditie van ons kantoor. We schreeuwen het niet van de daken, en dat hoeft ook niet, maar het zit al sinds 1850 in Leiden en heeft altijd al een grote maatschappelijke betrokkenheid getoond.’’

In het begin meldden zich vooral veel zzp’ers, die ineens zonder opdrachten zaten. Van Win denkt dat de helpdesk voor velen van hen echt een verschil heeft kunnen maken. ,,En nog steeds staan we er veel te woord, want de doorgeslagen flexibilisering is echt rampzalig. Zelfstandigen konden één keer 1500 euro krijgen, maar als ze ergens voor bijvoorbeeld één dag een aanstelling hadden, kwamen ze al niet meer in aanmerking. Maar we hebben wel iets kunnen betekenen. Bijvoorbeeld door ze te adviseren vooral tegen hun werkgever te zeggen dat de loonkostenregeling NOW van minister Koolmees, de man kan daarvoor niet genoeg geprezen worden, juist bedoeld was om ze in dienst te houden. En uit te leggen dat als een werkgever ineens met de flexibele contracten zou stoppen, ze die subsidie later moesten terug betalen. Dat heeft wel geholpen, want bedrijven wisten dat vaak niet.’’

Faillissementen

Frustratie was er ook. ,,Die stugge autoriteit persoonsgegevens is juridisch wel heel erg op de vierkante centimeter blijven opereren. Dat een bedrijf bij een ziekmelding niet mag vragen of het corona is. Dat vind ik belachelijk. En geen temperatuur mogen opnemen op de werkvloer... Dit is een soort van oorlogssituatie, waarin een werkgever moet zien door te draaien én tegelijkertijd ervoor moet zorgen dat andere mensen niet besmet raken. Het gaat er vooral om dat je die gegevens niet vastlegt, dat het niet in iemands personeelsdossier terechtkomt.’’

Sommige banken hebben het volgens Van Win ook niet best gedaan. ,,De overheid heeft ze verruiming voor kredieten gegeven, maar we hebben gemerkt dat sommige toch te veel bleven kijken: krijg ik mijn geld wel terug. Banken met meer plaatselijke binding, zoals de Rabobank Leiden-Katwijk, deden het veel beter. Zij namen persoonlijk contact op om te vragen of ze konden helpen.’’

Nu de economie weer langzaam opstart en de tweede versie van de NOW-regeling minder gericht is op behoud van werkgelegenheid, komt de tijd van overleven en zorgvuldig herstructureren. ,,Door de eerste NOW waren er nog niet zoveel faillissementen, er komen er nu meer aan. Vermoedelijk ook meer ’voorbereide faillissementen’, waarbij alles stilletjes geregeld wordt, zodat er een doorstart kan komen zonder dat de productie of het bedrijf eronder lijdt. Een mooi voorbeeld vind ik een bedrijf in de reisbranche, dat we hebben kunnen helpen in een soort winterslaap te gaan. Keurig bedrijf, dat normaal miljoenen waard zou zijn. Het is nu zo geregeld dat als de doorstart komt, vermoedelijk medio volgend jaar, het personeel dat wil of nog geen baan heeft gevonden daar weer terug kan komen.’’

Een risico is dat verzwakte bedrijven ten prooi vallen aan investeringsmaatschappijen. ,,Die liggen op de loer om de mooie bedrijven op te kopen. Dat is een groot probleem in Nederland. We zijn te liberaal, te makkelijk en te aardig geweest. Die bedrijven beschermen is niet makkelijk. Je kunt het alleen tegenhouden met medezeggenschap en gelukkig is dat een grondwettelijk recht dat in ons land wel sterk verankerd is. Maar het is een probleem. Je ziet dat er nog meer geld gaat naar mensen die al centen hebben, want die kunnen het dan kopen. En ondernemers die alleen dat hebben en hun pensioentje in het bedrijf hebben zitten, die raken het kwijt. Daar moet je zeker naar kijken.’’

Versnellen

Van Win deelt de verwachting met trendwatchers dat de coronacrisis een aantal trends zal versnellen. Online winkelen krijgt een belangrijker aandeel en thuiswerken neemt een vlucht. ,,Dit heeft een langdurige werking op vastgoed en andere dingen. Ik denk dat alle bedrijven die dat kunnen, op een andere manier gaan werken. Dat ook minder wordt ingezet op internationaal zakelijk reizen.’’

,,Tegelijkertijd zie je een grote tendens naar duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Het is natuurlijk niet heel duurzaam om elke week een stel schoenen te laten komen en ze weer terug te sturen. Bedrijven die nu niet inzetten op duurzaamheid, missen een kans. Ik denk dat als je naar retail kijkt, je ervoor moet zorgen dat je een hele mooie shop hebt waar mensen een beleving hebben. En als je tegelijkertijd de zaken digitaal op orde hebt, zit daar een enorme kans.’’

,,Ik denk ook dat je moet kijken naar die flexibele krachten. Wil je steeds wisselende mensen die met een chagrijnige kop staan in je winkel omdat ze te weinig betaald krijgen of iemand die er met hart en ziel je spullen verkoopt en echt het gezicht van je tent is? Als je die dan ook nog eens leert dat hij op rustige momenten de website bijhoudt, dan doe je het slim. En dat is geen voorspelling. Dat zien we. We lezen zoveel mogelijk, zijn aangesloten bij specialistenverenigingen en zitten als adviseurs en mediators aan tafel. Wij horen als eerste wat er speelt en waar bedrijven mee bezig zijn.’’

Het staat buiten kijf dat ondernemers juridisch advies ook de komende tijd nog wel kunnen gebruiken, dus de helpdesk van De Clercq blijft nog wel even. Maar het is sowieso een goed idee, denkt Van Win. ,,Een breed samengestelde lokale helpdesk zou heel mooi zijn. Juridisch, met accountancy en een bank die er oog voor heeft. Niet vanuit ons of de gemeente, maar bijvoorbeeld bij koepelorganisatie Ondernemend Leiden. Dat zou hartstikke leuk zijn.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.