’Veilingterrein’ Leiden wordt afgesloten met slagbomen om overlast gratis parkeerders tegen te gaan

Leiden

Om overlast van gratis parkeerders tegen te gaan, is de gemeente voornemens het binnendeel van het zogenaamde ’Veilingterrein’ in Leiden af te sluiten met slagbomen.

Al het gemotoriseerde verkeer kan nadien nog altijd op het terrein parkeren, maar dit geldt voor maximaal twee uur. Wie langer dan twee uur wil parkeren op het terrein, gaat een dagtarief van €22,50 betalen.

Industriegebied

Het ’Veilingterrein’ is het industriegebied dat omsloten wordt door Lammenschansweg, de spoorbaan, de Vrijheidslaan en de Veilingkade. Doordat de gemeente in het omliggende gebied betaald parkeren heeft ingevoerd, wordt het Veilingterrein steeds vaker gebruikt door forenzen die daar de hele dag hun auto laten staan.

De Raad Vastgoed Groep is grondeigenaar is van dit bedrijventerrein en geeft aan dat het groeiende aantal parkeerders overlast geeft.

Vier punten

De slagbomen komen op vier punten: op de Fruitweg ten zuiden van het kruispunt met de Moerbeistraat, op de Citrusweg ten noorden van het kruispunt met de Pompoenweg, op de Ananasweg ten westen van het kruispunt met de Lammenschansweg en op de Morellenweg ten zuiden van de aansluiting met de Frambozenweg.

Laden en lossen

In combinatie met de slagbomen wordt de rijroute opnieuw ingericht, worden plekken voor laden en lossen aangewezen en komt er een stopverbod op de Fruitweg.

In de huidige situatie komt het veelal voor dat chauffeurs voor laden en lossen de rijbaan van de Fruitweg tussen de Vrijheidslaan en de Moerbeistraat gebruiken. Omdat dat deel geen onderdeel van het afgesloten gedeelte is en ter plekke onveilige situaties ontstaan, wil de gemeente met het stopverbod afdwingen dat het laden en lossen op het afgesloten gedeelte gaat plaatsvinden.

Eenrichtingsverkeer

De derde en laatste maatregel is het instellen van eenrichtingsverkeer op de Citrusweg. Dit omdat de straat niet breed genoeg is om aan twee kanten geparkeerde auto’s te herbergen. Vanaf de Pompoenstraat kan dan niet meer door de Citrusweg richting Fruitweg gereden worden door gemotoriseerd verkeer.

Bezwaar

Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden nog tot 18 september bezwaar worden gemaakt.

Eerder werden al slagbomen op het bedrijventerreintje aan de andere kant van de Lammenschansweg, waar onder andere de Gamma en Intersport zijn gehuisvest, geplaatst.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.