Corona vaagt werk rondom luchtvaart weg, 60.000 banen staan op het spel

Amsterdam

Er staan zeker 60.000 banen rond de luchtvaart op de tocht door de coronacrisis. Naar verwachting zal de helft van het aantal directe banen op Schiphol verdwijnen, plus nog een derde van de ’afgeleide’ werkgelegenheid.

In vele sectoren, zoals de luchtvaart zelf, reisindustrie, horeca en detailhandel, is een ontslaggolf ingezet, blijkt uit een inventarisatie .

De ontslagen bij KLM trekken veel aandacht, maar er zijn daarnaast tientallen andere bedrijven afhankelijk van de luchthaven. „Het aantal banen dat verloren gaat zal dramatisch worden. Niemand weet waar dit gaat eindigen”, zegt Joost van Doesburg van vakbond FNV. Hij verwacht dat de reorganisaties zich de komende tijd zullen blijven opstapelen. Omdat de vooruitzichten verslechteren, moet het mes er naar verwachting opnieuw in.

Zicht op verbetering is er niet. Afhandelaar Swissport houdt rekening met een capaciteit van maximaal 40 procent voor volgend jaar, omdat er geen zicht is op een snelle heropening van de grenzen. Door de loonsteun van de overheid zijn nog niet alle banen verdwenen, maar dat is slechts een kwestie van tijd. „Zonder inkomsten kunnen ondernemers niet anders dan de bakens verzetten. We hebben extra hulp nodig om faillissementen te voorkomen”, aldus reiskoepel ANVR-voorzitter Frank Oostdam.

Vliegmaatschappijen, waaronder KLM, Transavia, TUI en Corendon, moeten fors afslanken. Dat kost duizenden banen. Reiskoepel ANVR rekent erop dat zo’n 8.000 van de ruim 20.000 banen bij reisbureaus en touroperators verloren gaan als de ’reisstop’ nog langer zal aanhouden.

De horeca in Amsterdam en de Haarlemmermeer vreest voor verlies van rond de 10.000 banen. Sommige hotels zijn al bankroet, de bezetting is nog geen 20 procent. Winkels en organisatoren van beurzen en congressen vertellen hetzelfde verhaal.

Flexbanen

Vakbonden maken zich grote zorgen. Zo’n 18.000 flexbanen zijn volgens FNV al geschrapt. Nu zetten de bedrijven het mes in het bestand met vaste werknemers. „De effecten zullen het zwaarst gevoeld worden door werknemers met onzekere banen. Daarbij zitten veel mensen met relatief kleine contracten. Zij hebben weinig vet op de botten om deze periode door te komen”, zegt Joost van Doesburg van FNV.

Het aantal vliegpassagiers van en naar Nederland is dit jaar met 70 tot 80 procent afgenomen in vergelijking met 2019. Toeristen blijven weg. „Dat heeft een enorme impact op het bedrijfsleven”, zegt reisondernemer René Klawer, verbonden aan VNO-NCW West.

Hij voorziet dat de ellende voor met name de zakenreizen jaren zal duren, omdat videoconferencing een deel van die noodzaak heeft overgenomen.

Lees ook: Coronamalaise bij Schiphol werkt ook door in rest van de economie: ’Mijn hart huilt’

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.