Cupcakes brengen leerlingen Leidse basisschool De Meerpaal samen
Met zijn subtiele mondkapjes deed Sem uit groep acht mee aan het bakevenement van zijn basisschool De Meerpaal in Leiden.© Foto’s van Heel De Meerpaal Bakt
Hoe kun je iets leuks op afstand doen, in tijden dat het grootste deel van je leerlingen onderwijs vanuit huis volgt? Bij de Leidse basisschool De Meerpaal weten ze het wel: via een wedstrijdje Heel De Meerpaal bakt. En dan niet met ingewikkelde baksels zoals bij Heel Holland Bakt, maar met lekker laagdrempelige cupcakes.
Het werkte aan alle kanten in de Merenwijk. Zo lieten ouders al direct weten hoe leuk ze het vinden even wat anders te kunnen doen met de kids. En wat bleek eind vorige week? Dat zeker de helft van de honderdvijftig leerlingen en soms ook wat broers en zussen, aan de slag waren gegaan met de kant en klare cupcakemix die conciërge Peter halverwege de week had thuisgebracht. Opdracht daarbij was: ’Maak gekke, mooie en grappige cupcakes en verzin er dingen omheen met papier of stof.’
Een bijzonder muziekstuk van Madelief uit groep 6.
Gezien de ’situatie’ werden de kleine baksels niet langs gebracht op school, ook niet door de dertig tot veertig leerlingen die gebruik maken van de noodopvang. Het had als voordeel dat de makers en hun huisgenoten zelf van de cakes konden smullen - wat ze blijkens hun verklaringen ook vol overgave hebben gedaan.
De draak van Janna (groep 3).
Lief en leed
Bovendien leerden de opgestuurde foto’s Marjolein Dagevos, haar team en de echte patissier die dinsdagmiddag de inzendingen beoordeelde evengoed dat er veel creativiteit, liefde en soms ook leed in de baksels was gestopt. Zo zat er veel covid-19 in. Soms in de vorm van een liefelijk stekelbeestje, soms ook als engerds die het hebben voorzien op ’mondkapjescakes’.
,,Je werd er soms verdrietig van als je er naar keek, maar het hoort wel bij de wereld en de kinderen van nu'’, dacht ze bijvoorbeeld bij het lezen van woorden die op een begeleidend A4-tje prijkten: houd afstand, pijn, verdriet tot eenzaamheid, ziek, verlies. ,,Als je de wedstrijd twee jaar geleden had gehouden, had je nooit zo’n woordbeeld gehad.’’
Een bijzondere coproductie van Amira en Maryam.
Een enkeling kreeg wellicht wat hulp van ouders, maar van veel kinderen weet de directeur zeker dat ze het helemaal zelf hebben gedaan. Neem de levensechte kikker die de ’supercreatieve’ Nena van groep acht op een zelfgemaakt waterblad met eigen lelies positioneerde. Of luister naar Daan uit groep 8 die het echt een ’top opdracht’ vond. ’Ik wil banketbakker worden, dus ik heb mijn best gedaan', mailde hij enthousiast.
Kikker op waterblad van Nena (groep 8)
Ook ouders wilden graag even kwijt dat de kinderen ’hebben genoten van de cupcakeactie' en hoe gezellig het inderdaad was om ’even met iets anders bezig te zijn dan (school) werk'.
Koekjesmonsters van Kuba (groep 5).
En wat oordeelde de patissier, op zoek naar ’de Meestercupcake van De Meerpaal?’ Dat er vaktechnisch gezien juweeltjes bij zitten: ’Heel knap hoe er met dunne lijntjes op de cupcakes is getekend’. Ook viel hem op dat aan de presentatie van de cupcakes ’veel aandacht is besteed’ en er ’veel leuke resultaten zijn bereikt door het ’goed modelleren met marsepein’.
De helden van Naoufel (groep 6).
Oftewel: het experiment is geslaagd. ’We’ kunnen er weer even tegen. En de directeur? Die is ’echt heel trots’ op haar leerlingen.