Tijdens lockdown toch in een museum een kijkje nemen? MuseumTV biedt uitkomst en maakt nog meer minidocu’s van collecties

Marieke van der Donk in een Fouga Magister van een Belgisch luchtmachtstuntteam, onderdeel van de collectie van het Nederlands Transport Museum.

Marieke van der Donk in een Fouga Magister van een Belgisch luchtmachtstuntteam, onderdeel van de collectie van het Nederlands Transport Museum.© Peter Schat

Peter Schat
Haarlem

In de lockdown naar een museum gaan, dat zit er nu niet in. Of toch? Digitaal kan het wel, via MuseumTV, dat via diverse kanalen een groot publiek bereikt.

Oprichter en directeur Marieke van der Donk ziet de bezoekcijfers groeien. Effect van de coronalockdown, daarvan is zij overtuigd. ,,In coronajaar 2020 hadden we 21,9 miljoen clicks, bijna veertig procent meer dan het jaar ervoor.’’ KPN en Ziggo hebben MuseumTV in hun smart-tv-pakketten opgenomen, MuseumTV heeft een eigen website en app en is ook te zien bij NPO2 Extra. KLM ’zendt uit’ naar vliegtuigpassagiers. Teasers en trailers worden bij honderden via social media gedeeld. Bij regionale zenders in Noord-Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland komen de museumfilms geregeld langs.

Lockdown

Het in Haarlem gevestigde MuseumTV wil meer zijn dan een ’televisiekanaal’, want de website streeft naar een totaaloverzicht van alle musea in ons land, met adressen en openingstijden erbij. Een gids voor de museumbezoeker, maar vooral ook voor de ’geïnteresseerde niet-bezoeker’. Uit onderzoek bleek Van der Donk, dat daar ook erg veel van zijn. In de jaren voor corona, was de groep geïnteresseerde niet-bezoekers twee keer zo groot als de groep museumbezoekers. Een potentiële markt dus. En als geïnteresseerden niet naar het museum komen, breng je het museum toch gewoon naar hen toe? Dat vanwege de lockdown bezoekers niet meer kúnnen komen, lijkt een logische verklaring voor de exploderende belangstelling.

(Tekst gaat door onder foto)

MuseumTV interviewt directeur Arno van der Holst van het Nederlands Transport Museum.

MuseumTV interviewt directeur Arno van der Holst van het Nederlands Transport Museum.© Peter Schat

,,Nederland heeft voor het aantal inwoners ongelooflijk veel musea’’, vertelt Van der Donk als zij ter plekke is bij de opnames voor een nieuwe aflevering, over het Nederlands Transport Museum in de voormalige Bolsfabriek in Nieuw-Vennep. Ons land telt 425 geregistreerde musea, waar men met de Museumkaart terecht kan, maar er zijn er in totaal meer dan achthonderd. Bij driehonderd ging MuseumTV de afgelopen vijf jaar al langs, bij sommige meerdere keren, als er bijvoorbeeld een thema-expositie was. Er staan 600 films op de site van MuseumTV, waarvan er honderd vorig jaar zijn toegevoegd.

Kaap Skil

,,Ik ga niet elke keer mee, hoor.’’ Dan loopt ze de filmploeg bestaande uit een beeld/geluidsman en een producent niet in de weg. ,,Maar later deze maand lijkt het me enig om er weer bij te zijn in Museum Kaap Skil op Texel.’’ Ruim dertig Noord-Hollandse musea zijn al bezocht en daar komen er deze periode tien bij, waaronder het museum in Oudeschild en dus het met oude auto’s, fietsen, bussen en vliegtuigen volgestouwde Nieuw-Vennepse transportmuseum. Op de site staan bijvoorbeeld al het Edams Museum, Teylers, Singer Laren, Zuiderzeemuseum en een reeks uit Amsterdam. In Zuid-Holland zijn onder andere Space Expo bezocht, Boerhaave en Naturalis en in Utrecht Museum Spakenburg, Museum Soest en Streekmuseum Vredegoed.

De ploeg is een dag aan het werk in het museum, uit het materiaal wordt een trailer van een minuut gemonteerd en een minidocumentaire van een minuut of zes, zeven. ,,Plus hele korte filmpjes van vijftien seconden voor sociale media’’, vertelt Van der Donk. ,,Wij geloven heel erg in collectiviteit. Als je samenwerkt kun je meer bereiken, dat is het idee achter ons platform. En tegen minder kosten.’’

Vanwege de eigenheid van hun collecties en behoud van identiteit, richt de samenwerking zich op de ’digitale achterkant’ van de musea. ,,Aan de voorkant moet de samenwerking niet zichtbaar zijn’’, zegt Van der Donk, die voor zij de museumwereld in stapte tien jaar werkte als adviseur van mediabedrijven zoals dagbladuitgeverijen. ,,In de Nederlandse museale markt gaat een miljard euro om en de helft komt uit subsidies. Daar zijn dus andere spelregels dan bij commerciële mediabedrijven. Omdat de subsidiestroom minder is geworden en musea meer hun eigen broek op moeten houden, is er in deze coronatijd wel een probleem als je inkomsten uit tickets wegvallen omdat je geen mensen meer binnenkrijgt. Als je data verzamelt over mensen die op je site komen, hoe goed is dat dan om dat samen te doen als sector? Met name op gebied van kennisdeling en data is er een wereld te winnen.’’

Collectiviteit

Musea, de kleinere voorop, houden niet bij hoeveel mensen ze digitaal bereiken. ,,Daarom is het belangrijk dat wij dat goed voor ze doen. We merken dat we vanuit collectiviteit meer zichtbaarheid kunnen genereren.’’ MuseumTV biedt aan musea ook workshops aan, om ze op weg te helpen bij het online bereiken van zoveel mogelijk mensen middels bijvoorbeeld nieuwsbrieven en sociale media.

De licenties die MuseumTV verkoopt aan Ziggo, KPN, KLM, de musea zelf en andere kanalen zijn een deel van het verdienmodel. ,,Verder krijgen wij subsidies van steden, provincies en bijdragen uit fondsen zoals Mondriaanfonds, VSB-Fonds en Prins Bernhard Cultuurfonds. Kijkers die ons leuk vinden en de sector willen steunen doneren een bedrag per jaar.’’

Verouderen doen de filmpjes niet. ,,Omdat collecties bijna niet veranderen. De functie van films van tijdelijke tentoonstellingen is ook dat je die terug kunt kijken. Musea besteden heel veel tijd en geld aan het maken van thematentoonstellingen. Wordt die vervangen door iets anders, dan heb je er toch nog steeds een verslaglegging van. Wij zijn dus ook een online archief. Zie ons ook maar als een soort ’Tentoonstelling gemist’.’’

MuseumTV

De website www.museumtv.nl biedt een overzicht van alle musea in Nederland, met adressen en openingstijden. Doorlopend worden van musea mini-documentaires toegevoegd, die ook te zien zijn via aanbieders als KPN, Ziggo en NPO 2 Extra.

MuseumTV

De website www.museumtv.nl biedt een overzicht van alle musea in Nederland, met adressen en openingstijden. Doorlopend worden van musea mini-documentaires toegevoegd, die ook te zien zijn via aanbieders als KPN, Ziggo en NPO 2 Extra.

Meer nieuws uit Uitgelicht

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.