’Autoluwe Herenstraat kan averechts werken’

Het sinds de afsluiting lege parkeerterrein aan de Herenstraat

Het sinds de afsluiting lege parkeerterrein aan de Herenstraat© foto leidsch dagblad

Sjaak Smakman
Voorhout

De plannen om de Herenstraat in Voorhout autoluw te maken, kunnen een averechts effect hebben op de omliggende straten. Dat vreest Anneke Groothuis van Burgerinitiatief Voorhout.

Het is niet de enige kanttekening die ze maakt bij de plannen voor het centrum van de grootste kern van Teylingen, liet ze de gemeenteraad onlangs weten. De Noordelijke Randweg moet vanaf medio volgend jaar het doorgaande verkeer grotendeels uit de Herenstraat halen en zorgen dat daar bijna de helft minder verkeer komt. Maar of die afname echt zo groot zal zijn, betwijfelt Groothuis. In 2023 moet immers de eerste paal in de grond voor de ongeveer negenhonderd woningen in Nieuw Boekhorst, waar geen winkels zijn gepland. Die nieuwe bewoners zijn dus aangewezen op de bestaande supermarkten en ook voor een terrasje zijn ze aangewezen op het centrum. Ook elders komen er nog woningen bij. Dat gaat onvermijdelijk zorgen voor meer auto’s in het centrum, denkt Groothuis.

Verder is ze bang dat er een waterbedeffect gaat optreden: als je de Herenstraat onaantrekkelijker maakt voor de auto, zullen bestuurders via de omliggende straten gaan rijden. En ze gaan daar dan niet alleen rijden, maar wellicht ook hun auto neerzetten. Het volgens de bewoners al bestaande tekort aan parkeerplaatsen was juist reden om het Burgerinitiatief Voorhout op te richten. Directe aanleiding was de afsluiting van de parkeerplaats bij de voormalige Poolse supermarkt aan de Herenstraat. Dat gebeurde nadat de onderhandelingen over de aankoop van eigenaar Breestate Vastgoedmanagement voor negen ton stuk liepen. Dat ging niet door toen na kritische vragen van GroenLinks een hertaxatie een waarde van de helft van dat bedrag opleverde. Daarmee vervielen in een klap 32 parkeerplaatsen, die volgens Groothuis echter nog wel worden meegeteld in de centrumvisie.

Verder is het de bedoeling om de winkels meer te concentreren in een kleiner deel van de Herenstraat. Daarmee wordt de verkeersdruk in het ‘winkelgebied’ dan wel groter, denkt Groothuis. De CU diende al eerder een motie in om niet te wachten met het verkeersluwer maken van de Herenstraat totdat duidelijk is wat precies het effect van de Noordelijke Randweg is. Over het voorstel om daar snel onderzoek naar te gaan doen, gaat de politiek binnenkort verder praten.

De gemeenteraad nam vorige week wel een motie aan van VVD, CDA, PvdA en D66 om snel met burgerinitiatief te overleggen over al dan niet tijdelijke maatregelen om parkeerdruk te verlichten. Het college gaat in gesprek met de groep, in juni moet duidelijk zijn of en wat voor mogelijkheden er zijn.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.