Provincie kijkt opnieuw naar aangepaste kruising N207 bij Leimuiden na ’ongehoorde’ snelheden

De kruising N207/Stapenséastraat/Burgemeester Bakhuizenlaan in Leimuiden. Waarom zou je zo hard rijden hier?

De kruising N207/Stapenséastraat/Burgemeester Bakhuizenlaan in Leimuiden. Waarom zou je zo hard rijden hier?© Foto Hielco Kuipers

1 / 3
Paul van der Kooij
Leimuiden

Hebben we de afgelopen maanden iets over het hoofd gezien bij de herinrichting van de kruising N207/Stapenséastraat/Burgemeester Bakhuizenlaan in Leimuiden?

Dat laat de provincie onderzoeken nu bij iedere politiecontrole snelheden boven de 100 kilometer per uur worden gemeten, soms wel drie keer. En daar zitten ook snelheden van 125 tot 128 bij, op een plek waar 50 is toegestaan. Naast de nodige ’negentigers’.

„Echt ongehoord dat mensen dat doen. Daar hebben we echt geen woorden voor”, meldt een provinciewoordvoerder. Volgens hem zijn de mogelijkheden om automobilisten af te remmen beperkt: „We hebben in het verleden al eens de mogelijkheden van snelheidsremmende plateaus onderzocht, maar dan kunnen omwonenden last hebben van trillingen.’’

En flitspalen geven volgens hem niet altijd de garantie dat een weg meteen veiliger wordt: „Zo staat langs dezelfde N207 bij Waddinxveen een flitspaal die al jaren hoog in de ranglijstjes van Nederland staat en vorig jaar zelfs eerste werd met een dikke 37.000 boetes.”

Doorstroming

Bij de herinrichting van de passage Leimuiden kreeg de kruising in beide richtingen een strook erbij voor afslaand verkeer.

„De doorstroming op de N207 lijkt nu inderdaad beter, maar er zijn wel excessen in snelheid”, weet verkeerswethouder Yvonne Peters van Kaag en Braassem. Ze durft niet te zeggen of er een relatie is tussen de herinrichting en die excessen, die ze ’ongewenst’ noemt. Ze weet wel dat ’gedrag helaas niet volledig met inrichting is af te dwingen.’ Dat de provincie onderzoek laat doen, vindt ze een goede zaak. Sterker nog, ze had er om gevraagd.

Mochten flitspalen helpen om de snelheid te verlagen en daarmee de veiligheid te vergroten, dan is ze daar zeker een voorstander van. De provincie had daar in 2016 al eens gevraagd bij het Openbaar Ministerie. Dat het er uiteindelijk niet van kwam, zegt volgens de woordvoerder van de provincie weinig: „Er is nu een totaal nieuwe situatie.”

Hoe lang een eventuele oplossing op zich zal laten wachten durft hij niet te voorspellen. Er wordt wel hard aan gewerkt: „Onze aannemer, die toch nog wat restwerkzaamheden had, loopt er momenteel rond.”

Op één ding kunnen automobilisten voorlopig rekenen: de politie ’blijft controleren op deze kruising’. ’Een gewaarschuwd mens telt voor twee’, heet het op de Facebookpagina van basisteam Kaag en Braassem.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.