Student ben ik - gelukkig - niet meer, na een carrière als langstudeerder. Tot een El Cid-medewerker mij aanspreekt op het Leidse Stationsplein

1 / 2
Rutger de Quay

Ondanks de nodige maatregelen, gaat de traditionele studentenintroductie in Leiden, de El Cid, dit jaar wél door. Al worden de kersverse deelnemers nog opgeknipt in ’blokjes’ en is een deel van de introductie online: er is tenminste iets. Het is wel het minste wat je de kersverse studenten gunt, 2.000 euro per jaar betalen voor ’Netflix-onderwijs’ is niet zo’n feest. „Jonge mensen lijden het meest onder de lockdowns”, kopten media onlangs nog.

Maandagochtend is het een komen en gaan van kersverse studenten, bepakt en bezakt alsof ze op een maandenlange wereldreis gaan. Het is echter een weekje Leiden. Op de straatstenen klinkt het geluid van rolkoffers. Nabij het station staan royale gezinsauto’s, pa en ma voorin, een jonge knul of dame die een aantal tassen uit de achterbak sleept. ’Pas je goed op?’, vraagt ma meermaals aan haar zoon, die geeuwend met zijn ogen rolt en bevestigend knikt. Het lijkt er sterk op dat het niet de eerste keer is dat deze vraag in de afgelopen dagen gesteld is.

De studenten in spe worden opgevangen door opgewekte vrijwilligers, die ondanks het relatief vroege tijdstip helemaal in hun sas zijn. Eén van hen wijst naar de nabijgelegen supermarkt aan het Stationsplein: „Daar moet je echt niet vrijwillig komen gozer, dat is de hél!” verzekert een ouderejaars zijn ’kinderen’. Een van de jonge studenten kan het toch niet laten om ’de hel’ te bezoeken: „Ik ben echt moeilijk brak man, mijn mond is net de Sahara”, grapt hij. De toon is gezet.

Zelf ben ik - gelukkig - al een jaar student-af, na een carrière als ’langstudeerder’ - zeven jaar schoon aan de haak. Een El Cid-medewerker stapt op mij af als ik het station uitloop. Of ik toevallig eerstejaarsstudent ben, en of ik weet waar ik moet zijn. „Ik ben geen student”, glimlach ik. Maar dat ik als 25-jarige blijkbaar toch - éventjes - doorging als eerstejaarsstudent, deed mijn ochtendhumeur goed.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.